העסקה הושלמה: אילן גרפל נחת בישראל ונפגש עם אמו

האזרח הישראלי-אמריקני שנעצר לפני ארבעה חודשים במצרים בחשד לריגול הוחזר לישראל בתמורה לשחרור 25 אסירים מצרים ונחת בנתב"ג. לפני המראתו בקהיר שוחח עם אמו וסיפר לה על געגועיו אליה ולמשפחתו. מצבו הנפשי והגופני טוב והוא ייפגש בהמשך עם נתניהו

אילן גרפל יורד מהמטוס
אילן גרפל יורד מהמטוס | צילום: חדשות 10

(1:18 דקות)

מספר חודשים לאחר שנעצר במצרים בחשד לריגול, שב היום (חמישי) האזרח הישראלי-אמריקני, אילן גרפל, לישראל. גרפל נחת בנמל התעופה בן גוריון במצב נפשי וגופני טוב יחד עם השליחים הישראלים שהגיעו לקבל אותו במצרים, יצחק מולכו וחבר הכנסת ישראל חסון. קודם להמראתו בקהיר, שוחח גרפל עם אמו בטלפון וסיפר לה על הגעגועים לביתו ולמשפחה.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

עם נחיתתו נפגש גרפל עם אמו על המסלול וקיבל ארוחה שכללה המבורגר וצ'יפס. לאחר מכן נסעו השניים לירושלים, שם ייפגשו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו. בלילה ימריאו לארצות הברית וייפגשו עם בני משפחתם. גרפל בן ה-27 נעצר בחודש יוני האחרון על ידי הרשויות במצרים בטענה ריגל עבור ישראל בימי ההפגנות נגד שלטונו של הנשיא לשעבר, חוסני מובארק.

במצרים טענו כי הצעיר, ששירת בצה"ל ונפצע במלחמת לבנון השנייה, ניסה לגייס צעירים מצריים לשורות המוסד וכי נהג לפעול בכיכר א-תחריר בקהיר מדי יום, כשהוא מסית בני נוער לצאת למלחמות עדתיות. עוד נטען כי פנה לצעירים וביקש, בתמורה לתשלום, שיתעמתו עם כוחות הצבא. בהמשך נוסף לחשדות אלה גם החשד להסתה להרוס רכוש ממשלתי. גרפל ומשפחתו טענו כי הוא סטודנט שהגיע למצרים במסגרת לימודיו.

האסירים נשאלו על היחס בכלא והשיבו "טוב"

בתמורה לגרפל שוחררו 25 אסירים מצריים שעברו למצרים דרך מסוף טאבה. הם התקבלו בתשואות בסיני וקיבלו פרחים ממחוז סיני שאמר שמדובר בניצחון הדיפלומטי הכי גדול של מצרים ביחסיה עם ישראל. עם הגעתם הם נשאלו על היחס לו זכו בבתי הכלא בישראל והם הגדירו אותו במילה אחת: "טוב".

בין האסירים ששוחררו ישנם 10 שריצו את עונשם בגין עבירות סמים. כמה מן האסירים היו בכלא בשל עבירות החזקת אמצעי לחימה, נשק, תחמושת וחומרי נפץ. חלקם הורשעו בגין הסתננות וקשר לביצוע פשע, שניים על תקיפה ואחד גם על הכשלת שוטר.

סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דיווחה היום כי במסגרת העסקה קהיר תקבל מטוסי קרב מסוג F16 מארה"ב. הגנרל סאמל סייף א-זייל, פרשן מצרי שהיה בעברו איש צבא בכיר, סיפר כי מצרים ניסתה לרכוש את המטוסים עוד לפני הדחתו של הנשיא חוסני מובארק, אך העסקה לא נחתמה - בגלל לחצים שהופעלו על וושינגטון מצד ישראל. כעת, במסגרת המגעים לשחרורו של גרפל, הגיעו המצרים והאמריקנים לסיכום.

על פי הדיווח, תחילה התנהלו המגעים בנושא גרפל בין מצרים לארה"ב, ולאחר שסוכמה העברת המטוסים ביקשו המצרים להכניס לתמונה גם את ישראל וללחוץ עליה כדי שתשחרר אסירים. כידוע, ישראל הסכימה בסופו של דבר לשחרורם של 25 בני אדם מהכלא. סוכנות הידיעות הפלסטינית דיווחה כי ישראל ניסתה לכלול בעסקה גם את עודה טראבין, שכבר ריצה 11 מ-25 שנות מאסרו בכלא המצרי, והציעה תמורתו 81 אסירים הכלואים בישראל. אולם, מצרים סירבה להצעה.

אילן גרפל פוגש את אימו בירידה מהמטוס
אילן גרפל פוגש את אימו בירידה מהמטוס | צילום: חדשות 10