עתירה ראשונה נגד שחרור אסירים תמורת גרפל: "הקבינט לא מוסמך לאשר את העסקה"

לאחר פרסום רשימת שמות 25 האסירים המצרים שישוחררו בתמורה לאילן גרפל העצור במצרים, עתרו ח"כ מיכאל בן ארי ותנועת ארץ ישראל שלנו לבג"ץ בדרישה לבטל את העסקה או לכל הפחות לדחות אותה. הטענה המרכזית של העותרים היא שהקבינט, שאישר את מתווה העסקה, אינו מוסמך לקבל את ההחלטה הזו אלא רק הממשלה. טענה נוספת היא שגרפל ידע את הסיכון בכניסתו למצרים, היה אחראי למעשיו ושחרור האסירים יחזיר אותם לטרור

אסירים פלסטינים להיכנס לעזה דרך מעבר רפיח ממצרים
אסירים פלסטינים להיכנס לעזה דרך מעבר רפיח ממצרים | צילום: רויטרס

(1:51 דקות)

חבר הכנסת מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) ותנועת ארץ ישראל שלנו עתרו הבוקר (רביעי) לבג"ץ נגד העסקה במסגרתה ישוחררו 22 אסירים מצריים בתמורה לשחרור הישראלי-אמריקני אילן גרפל שנעצר בחודש יוני במצרים בחשד לריגול. העותרים טוענים בעיקר כי הקבינט המדיני-ביטחוני, שאישר אתמול את העסקה, לא היה מוסמך לקבל את ההחלטה.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

העותרים טוענים כי בסמכות הממשלה היא לקבל החלטות מסוג זה ואם השרים לא אישרו את העסקה, אזי דינה להתבטל או לעבור דרך הממשלה: "כאשר עשו שימוש בסמכויות המופלגות של הקבינט, למעשה התרוקנה הממשלה מתפקידה העיקרי: במקום שבו מופעלת סמכותו הופך הקבינט לרשות מבצעת למעשה. ספק אם הסדר זה מתיישב עם חוק יסוד הממשלה".

טענה נוספת של העותרים היא ששחרור המחבלים תמורת שחרור גרפל אינו מידתי ואינו סביר. לדעתם, מדובר בפרשה שונה מזו של חטיפת גלעד שליט או חטיפתם של אזרחים ישראלים אחרים. "מדובר באדם בוגר, בעל אזרחות אמריקנית שהחליט על דעת עצמו ללכת ולהתערב בעניין לא לו, תוך שהוא מודע ונוטל על עצמו סיכונים שונים", נכתב, "כאשר על כף המאזניים שחרורם של מחבלים מסוכנים על כל המשתמע מכך, נשאלת השאלה האם אין לאזרח אחריות כלשהי על מעשיו? האם מדינת ישראל מחויבת לשאת בתוצאות הרסניות, לעשות מעשים של התאבדות של ממש עם שחרורם של בני עוולה שונים והכול כדי להביא לשחרורו של מי שהלך לאשר הלך ברצון?".

אסירים פלסטינים להיכנס לעזה דרך מעבר רפיח ממצרים
אסירים פלסטינים להיכנס לעזה דרך מעבר רפיח ממצרים | צילום: רויטרס

"הניסיון הוכיח כי שחרור מחבלים הוא מתכון לחזרת הטרור לרחובות ולפיגועי דמים. הניסיון מוכיח כי אותם מחבלים חוזרים לדרך הטרור ושבים לפגוע ביהודים רק בגלל היותם יהודים. הניסיון מוכיח שכל שחרור סיטונאי של מחבלים טומן בחובו מסר ברור וחד משמעי לכל ילד במצרים, בעזה או בשכם: כדאי לפגע במדינת ישראל. זה משתלם". הבוקר דיווח בכיר ביטחוני במצרים לעיתון "אל-אהראם" כי גרפל יועבר לישראל מחר ב-9:00 דרך מעבר טאבה.

רשימת שמות 25 האסירים שישוחררו פורסמה אתמול. מבין האסירים ישנם שלושה עצירים קטינים בעלי אזרחות מצרית. 10 אסירים נוספים מרצים עונשים בגין עבירות סמים. כמה מן האסירים בכלא בשל עבירות החזקת אמצעי לחימה, נשק, תחמושת וחומרי נפץ. חלקם הורשעו בגין הסתננות וקשר לביצוע פשע, שניים על תקיפה ואחד גם על הכשלת שוטר.