נתניהו וברק למאבטח יונתן: "התנהגת בקור רוח ואומץ לב"

יומיים לאחר התקרית בשגרירות בקהיר, נועדו ראש הממשלה ושר הבטחון עם ראש צוות האבטחה שיחד עם חבריו חולצו מהבניין. "פעלת בשיקול דעת וגילית אחריות הראויה לכל שבח", אמר לו ברק. אמו של המאבטח הוסיפה: "ביום רביעי יש לו יומולדת 30, זו מתנה הכי גדולה שהיינו יכולים לקבל"

מהומות מול שגרירות ישראל בקהיר
מהומות מול שגרירות ישראל בקהיר | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק, נפגשו היום (ראשון) עם יונתן, ראש צוות המאבטחים בשגרירות ישראל במצרים, לאחר התקרית הקשה בסוף השבוע. בפגישה נכחו גם רעייתו של המאבטח והוריו.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

נתניהו הודה למאבטח, שהיה נצור עם עוד חמישה מאבטחים בשגרירות, וציין כי הוא "הפגין קור רוח רב אשר מנע אסון כבד". יונתן פנה לנתניהו ואמר לו: "תודה, בלעדייך לא היינו כאן". ברק שיבח גם כן את התנהלותו של המאבטח. "יונתן התנהג באומץ לב באירוע קשה מאוד, פעל בשיקול דעת וגילה אחריות הראויה לכל שבח", אמר שר הביטחון בפגישה.

אישתו של המאבטח סיפרה על רגעי האימה. "כשהוא שלח לי סמס שאני אוהב אותך הבנתי שמשהו לא בסדר". הוריו של יונתן פנו לראש הממשלה והודו לו. "היום בזכותך יש לנו בן בחיים", אמר האב, והאם הוסיפה: "ביום רביעי יש לו יומולדת 30, זו מתנה הכי גדולה שהיינו יכולים לקבל. אני מודה לך". נתניהו נתן להם את הספר "מכתבים ליוני" בו פורסמו מכתביו של אחיו, עם הקדשה אישית.

יומיים לאחר הפריצה למבנה השגרירות במצרים, נחשפו היום פרטים חדשים על הדרמה שהתרחשה בתוך המבנה. בשלב מסוים המפגינים דפקו מהגג על חלונות השגרירות באמצעות מוטות ברזל, והמאבטחים במקום אף נאלצו לירות באוויר לעבר הגג, מה שהרגיע את ההתפרעויות. נתניהו שאל בזמן אמת את יונתן, קצין הביטחון הנצור, אם המפגינים מבינים שהם ירו בגג, וזה השיב שזה הזיז אותם למקום אחר.

המאבטחים יצאו עם כאפיות

ההמון המצרי הצליח לעבור שתיים מתוך שלוש הדלתות בשגרירות והגיע עד לדלת האחרונה, דלת חדר הביטחון. אנשי השגרירות, ששלושה מהם היו חמושים, נערכו לאפשרות שההמון יצליח לפרוץ את הדלת וחסמו את הפתח בכל חפץ שעמד לרשותם. כשהמפגינים ששכבו על הגג החלו לדפוק על החלונות באמצעות מוטות הברזל היה חשש בקרב הנצורים כי הפריצה לתוך החדר קרובה, ואז הם ירו באוויר.

סביב השעה ארבע בבוקר התקיימה שיחת ועידה בין נתניהו, ראש המודיעין המצרי מוראד מועאפי, ראש השב"כ יורם כהן, מפקד הקומנדו המצרי ויונתן הקב"ט. הם תיאמו סימנים מוסכמים על מנת למנוע ירי דו-צדדי. תחילה נתבקשו אנשי השגרירות לחבוש כובעים צהובים על הראש, כדי שלא יירו בהם. מפקד הקומנדו הורה שלא לעשות זאת כי יזהו שהם ישראלים, ולכן ציידו אותם בכאפיות.