טורקיה מבהירה: ינותקו רק קשרי הסחר הביטחוניים עם ישראל

אחרי דבריו החריפים של ראש ממשלת טורקיה, הבהירו באנקרה כי הוא התכוון לניתוק הקשרים בתחום הביטחוני, ולא לכלל המסחר העסקי עם ישראל. לטענתם, החרם לא יחול על עסקים פרטיים. במקביל, בירך חמאס על המהלך נגד ישראל: "תגובה נחרצת לרצח הפעילים שהשתתפו במשט ולפשע המצור על עזה"

ראש הממשלה ארדואן טורקיה מברך את תומכיו כשהוא משאיר מתחנת הקלפי באיסטנבול
ראש הממשלה ארדואן טורקיה מברך את תומכיו כשהוא משאיר מתחנת הקלפי באיסטנבול | צילום: רויטרס

(2:01 דקות)

 

טורקיה הדגישה היום (שלישי) בעקבות דבריו החריפים של ראש הממשלה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי רק הקשרים הביטחוניים והמדיניים עם ישראל ינותקו, ולא כלל המסחר העסקי עם ישראל. דוברו של ארדואן הבהיר כי השעיית הקשרים לא תפגע במגזר הפרטי.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי לפי נתוני הממשל הטורקי, בין המדינות התקיים ב-2010 מסחר בהיקף של 3.5 מיליארד דולר.

בנאום שנשא היום ארדואן, בו הכריז על המהלך, אמר ראש הממשלה כי המדיניות הישראלית היא "כמו של ילד מפונק". הוא הבטיח כי חיל הים הטורקי ירחיב את כוחותיו בחלקו המזרחי של הים התיכון. הוא התייחס שוב למשט לעזה וכינה את הפעולה הצבאית של צה"ל "ברברית".

לאחר החלטת טורקיה בירך חמאס על המהלך. דובר הארגון, סאמי אבו זוהרי, פרסם הצהרה בה כתב: "מדובר בתגובה נחרצת לרצח הפעילים שהשתתפו במשט ולפשע המצור על עזה". חמאס גם הביע שביעות רצון מתוכניתו של ארדואן לבקר ברצועת עזה.

"הגיע הזמן שנדבר על העתיד ולא רק על העבר"

מנגד, בישראל לא נשארו אדישים להסלמה והמטה ללוחמה בטרור חידד את אזהרת המסע לטורקיה. המטה ממליץ לישראלים לא להגיע למדינה, לא לשהות במקום לצורכי עסקים או נופש, ואף לא לנחות במקום בעצירות ביניים.

בתוך כך, התייחסה יו"ר האופוזיציה בראיון לרשת CNN הטורקית למשבר בין המדינות. "הגיע הזמן שנדבר על העתיד ולא רק על העבר. גם לנו יש כבוד לאומי והגיע הזמן שנדבר על מה אפשר לעשות כי טורקיה צריכה את היחסים האלה, לא רק ישראל.

בהתייחסה להכרזתו של ראש ממשלת טורקיה, על ניתוק הקשרים אמרה: "מגיעות עוד אמירות מטורקיה מדי יום, וכשזה מגיע למצב אמוציונלי כל כך מנהיגות צריכה לשבת ביחד ולדון באינטרסים של הצדדים. בסוף האינטרס של טורקיה וישראל הוא להתגבר על המשבר. צריך לשבת בחדר סגור בדיונים ולא בהצהרות ובלי להאשים כל הזמן".

"לשתי המדינות יש הרבה מה להפסיד"

לבני הפנתה אצבע מאשימה כלפי חמאס. "אנחנו שלחנו את חיילינו להגן על עצמנו מול החמאס. טורקיה רוצה שלום באזור, חמאס לא מייצג את זה ופועל נגד זה. אם טורקיה רוצה להיות חלק ממחנה השלום - זה לא עם חמאס. היו לי הרבה שעות ארדואן , יש חילוקי דעות, בסוף יודעים איך לשתף פעולה כי אסור שהמצב יתדרדר. גם כשיש חילוקי דעות בין המנהיגים - לא העמים צריכים לשלם מחיר. הגיע הזמן שזה יתנהל באופן פחות אמוצינואלי ויותר הגיוני כי לשתי המדינות יש הרבה מה להפסיד אם לא ינהגו כך".

יו"ר האופוזיציה קראה לפתור את המשבר. "היו הצהרות, אנשים נעלבו והמצב הגיע למצב אמוציונאלי. ישראל הביעה צער על פגיעה באזרחים טורקים. החיילים שלנו פועלים להגן על האזרחים פה. האירוע במרמרה נגמר והמשבר סביבו לא. היה צריך לעצור את המשבר הזה ואפשר לעצור אותו. זה הזמן למנהיגות משני הצדדים - יש לנו ערכים משותפים, יש לנו מטרות משותפות באזור - צריך לעצור ההתדרדרות כי זה משרת את האינטרס של טורקיה לא פחות משל ישראל".