חמאס מגנה את ההשתלטות על הספינה הצרפתית: "פעולה של פיראטים ציונים"

שעות אחרי השתלטות צה"ל על הספינה "כראמה", החלו להגיע קולות גינוי מרצועת עזה והעולם הערבי. "אנו מוקיעים את הפעולה הפיראטית הימית הישראלית", אמר מזכ"ל הליגה הערבית. ממשלת חמאס: "האו"ם נושא בחלק מהאחריות". שגריר צרפת בישראל קרא במקביל להגנה קונסולארית על האזרחים שהובאו לנמל אשדוד

ספינת ה"כראמה" מפליגה לעזה
ספינת ה"כראמה" מפליגה לעזה | צילום: דובר צה"ל

(1:48 דקות)

בעוד הספינה הצרפתית מגיעה לנמל אשדוד, גינו היום (שלישי) ברצועת עזה את השתלטות צה"ל על הספינה וכינו אותה "פעולה של פיראטים ציונים".

לאחר שחיל הים השתלט עליה נכנסה הספינה "כראמה" אחר הצהריים לנמל אשדוד, כשעל סיפונה 16 נוסעים ואנשי צוות. "האו"ם נושא בחלק מהאחריות לאירועים היום", אמרו בממשלת חמאס וגינו את ההחלטה להשתלט על כלי השיט.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

תיעוד: כך השתלטו לוחמי השייטת על הספינה »

גם מזכ"ל הליגה הערבית, ד"ר נביל אל-ערבי, הצטרף לגינויים והוקיע בחריפות את "הפעולה הפיראטית הימית הישראלית" נגד ספינת אל-כראמה. הוא קרא לקהילה הבינלאומית ולמועצת הביטחון לנקוט עמדה נחרצת כלפי הפעולות של ישראל והביע את הזדהות הליגה הערבית המלאה עם הקמפיין הבינלאומי להסרת המצור מעזה.

"המצור הזה אינו לגיטימי ואינו חוקי - אסור להטיל מצור על האזרחים, אפילו בעת מלחמה", הדגיש אל-ערבי בדברים שהובאו באתר העיתון הערבי א-דוסתור.

הלוחמים עולים על הספינה כראמה
הלוחמים עולים על הספינה כראמה | צילום: דובר צה"ל

"פשע מלחמה הסותר את החוק הבינלאומי"

"הוועדה העממית למאבק במצור" בעזה הבהירה כי על ישראל מוטלת האחריות לשלום הפעילים שעל הספינה, וטענה כי מדובר ב"פשע מלחמה ופעולה פיראטית הסותרת את החוק הבינלאומי".

ארגונים אזרחיים פלסטיניים קראו בהודעה מטעמם לקהילה הבינלאומית ולממשלת צרפת, לפעול באופן מיידי ובדחיפות להבטחת שלומם של הפעילים שעל סיפונה של אל-כארמה.

על רקע הקריאות, הגיש שגריר צרפת בישראל, כריסטוף ביגו, בקשה להענקת הגנה קונסולארית לאזרחים הצרפתים לאחר שיובאו לבסיס חיל הים באשדוד. בנוסף, משרד החוץ הצרפתי קרא להסיר את הסגר מעל עזה אולם המליץ לאזרחיו שלא להשתתף במשטים.

בשעות הצהריים השתלט חיל הים על הספינה הצרפתית "כראמה", לאחר שהצליחה לצאת מיוון שלשום והתקרבה לחופי רצועת עזה. לוחמי שייטת 13 השתלטו על הספינה ללא נפגעים בקרב החיילים או הפעילים וללא נזק.

פעילים לוקחים חלק בעצרת נגד האוסר של המשט הפרו פלסטיני לצאת מיוון מחוץ המשרד להגנת האזרח באתונה
פעילים לוקחים חלק בעצרת נגד האוסר של המשט הפרו פלסטיני לצאת מיוון מחוץ המשרד להגנת האזרח באתונה | צילום: רויטרס (ארכיון)

רמ"ט חיל הים: "ההשתלטות היתה מבוקרת ומאופקת"

"על היאכטה היו 16 מפליגים מתוכם 2 אנשי צוות שהיו בדרכם מאיי יוון לעזה על מנת לפרוץ את הסגר", סיפר ראש מטה חיל הים, תת אלוף רני בן יהודה, בתדרוך עם הגעתה של הספינה לנמל אשדוד. הוא ציין כי ההחלטה להשתלט על הספינה היתה אחרי אזהרות רבות חוזרות ונשנות.

"ההשתלטות היתה מבוקרת ומאופקת, לא היו נפגעים והכוחות פעלו בהתאמה להתנגדות משתתפי המשט", אמר. עוד הדגיש תא"ל בן יהודה כי על הפעולה פיקד מפקד חיל הים, האלוף אליעזר מרום שהיה בים בעת ההשתלטות והרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ מהבור של חיל הים.