קפריסין: אלפי מפגינים בעקבות הפיצוץ, ישראל שולחת סיוע

בעקבות הפיצוץ במחסן תחמושת שהוביל למותם של 12 בני אדם, כ-10,000 מפגינים יצאו לרחובות במחאה על רשלנות שהם מייחסים לממשלה. מאות ניסו לפרוץ למתחם ארמון הנשיאות, והתעמתו עם המשטרה. ספינת סיוע ישראלית יוצאת הלילה לאי ועליה גנראטורים ונציגי חברת החשמל בשל הנזק לתחנת הכוח במדינה. כמו כן, תשלח ישראל צוות רפואי לסייע בטיפול בנפגעים

תצוגה של תחנת הכוח וואסיליקוס שנפגע נרחב בבסיס צבאי הסמוך בקפריסין על ידי פיצוץ מסיבי ביום שני
תצוגה של תחנת הכוח וואסיליקוס שנפגע נרחב בבסיס צבאי הסמוך בקפריסין על ידי פיצוץ מסיבי ביום שני | צילום: רויטרס

(19 שניות)

כ-10,000 איש צעדו אתמול (שלישי) בעקבות הפיצוץ הקטלני בבסיס של חיל הים בחופה הדרומי של קפריסין. המפגינים מאשימים את הרשויות במדינה באחריות לפיצוץ, אשר אירע במחסן שהכיל כ-2,000 טונות של נשק וחומר נפץ שהוחרם מספינה שהובילה אותה מאיראן לסוריה ב-2009, והם צעדו בעודם קוראים סיסמאות ונושאים שלטים עליהם נכתב "רשלנות הפשע. "אנו כאן כדי למחות על חוסר האחריות של הממשלה שלנו", אמר אחד המפגינים, "כל מה שמעניין את הבכירים הוא משרתם וכסף. הם צריכים להתבייש בעצם".

הצטרפו לחדשות 10 בפייסבוק »

במסגרת המחאה, מאות מפגינים זועמים התפרצו למתחם הארמון הנשיאותי בניקוסיה בשעות הערב. כוחות המשטרה עצרו את המפגינים בשער הפנימי של המתחם, כמאה מטרים מהארמון עצמו. השוטרים ריססו לעברם גז מדמיע לאחר שיודו לעברם אבנים. מאוחר יותר, קבוצת צעירים הציתה פחי אשפה מחוץ לגבולות הארמון. לא בוצעו מעצרים, ולא דווח על נפגעים. לא ברור אם הנשיא שהה בארמון באותו זמן.

נכון לעכשיו, החשמל בחלקים נרחבים של האי עדיין מנותק לסירוגין, בעקבות הפגיעה הקשה בתחנת הכוח המרכזית של המדינה. גורמים רשמיים אומרים כי ייקח חודשים עד שתחנת הכוח תשוב לפעולה. על כן, מערכת הביטחון בישראל החליטה לשלוח סיוע לקפריסין. הלילה תצא ספינת סיוע עם עשרה גנראטורים, כמו גם נציגים מחברת החשמל.

שר הביטחון, אהוד ברק, הודיע אמש לממשלת קפריסין על משלוח הספינה. נוסף על כך, שר הבריאות הקפריסאי, קריסטוס פטסלידס, מסר כי ישראל תשלח לאי גם צוות רפואי על מנת לסייע בטיפול בנפגעים.

חקירת התקרית הטראגית נמשכת, ודובר הממשלה, סטפנוס סטפאנו, אמר כי מומחים מיוון כבר הצטרפו חוקרי כוחות הביטחון בקפריסין, וגורמים מצרפת נמצאים גם הם בדרכם. לדבריו, הרשויות כבר שללו את האפשרות שמדובר בחבלה מכוונת.

הנזק בעקבות הפיצוץ בקפריסין
הנזק בעקבות הפיצוץ בקפריסין | צילום: AP

דובר הממשלה: "החומר לא היה צריך להישאר בקפריסין"

הביקורת החריפה על הרשויות במדינה, כשבמוקד הביקורת הנשיא דמטריס כריסטופיאס, נוגעת לטענה שמחסן התחמושת לא צריך היה להיות שם. אולם הדובר הסביר כי קפריסין ניסתה כבר כמה פעמים להיפטר מהמטען המסוכן, אך המהלך נמנע על ידי האו"ם. "עמדת ממשלתנו בסוגיה דיפלומטית קשה זו הייתה שהחומר לא היה צריך להישאר בקפריסין", אמר הדובר. לדבריו, למדינתו לא הייתה ברירה אלא להחזיק בתחמושת לאחר שההצעה שהמטען יועבר לכוח האו"ם בלבנון נדחתה, והם לא קיבלו תשובה ממועצת הביטחון לגבי האפשרות שיועבר לגרמניה או למלטה.

98 מיכלי התחמושת נתפסו על ידי הקפריסאים לאחר שארצות הברית הפעילה לחץ על המדינה לעצור ספינה רוסית שנשאה את הדגל הקפריסאי ונשכרה על ידי חברת ספנות איראנית במטרה להעביר את המשלוח לנמל לטקיה שבסוריה. בארצות הברית ובישראל האמינו כי היעד הסופי של התחמושת הוא רצועת עזה. מאז, נשארה התחמושת בבסיס הקפריסאי ללא כל שימוש.

אתמול, ככל הנראה לאחר ששריפת קוצים התפשטה לעבר המחסן, התפוצצו המיכלים וגרמו ל-12 הרוגים, בהם גם מפקד חיל הים הקפריסאי. בעקבות הפיצוץ, שר ההגנה והרמטכ"ל של המדינה התפטרו. ראש הממשלה הגדיר את האירוע כאסון במימדים תנ"כיים.