ארד לא לבד: 2 בכירים עזבו לאחרונה בגלל הדלפות

היועץ המשפטי לממשלה החליט בעצת השב"כ שלא לפרסם את ממצאי החקירה לפיהם היועץ לביטחון לאומי לשעבר אחראי להדלפה במשרד ראש הממשלה, משום שהעדיפו שלא להשפילו. כעת מתברר כי אין זו הפעם הראשונה שמהלך כזה נעשה, ובכירים נוספים שהואשמו בהדלפה ועזבו את תפקידיהם נותרו בעילום שם. גורמים במשרד המשפטים מודים: "ההחלטה הייתה שגויה"

עוזי ארד
עוזי ארד | צילום: חדשות 10

(3:34 דקות)

אמש נחשף בחדשות 10 כי עוזי ארד, לשעבר היועץ לבטחון לאומי של ראש הממשלה, עזב את תפקידו על רקע הדלפה של חומר רגיש לתקשורת. הערב  (רביעי) מתגלה כי אינו לבד. שני בכירים נוספים הורחקו לאחרונה מתפקידיהם, גם כן בשל הדלפות.

שני הבכירים הופרשו מהמערכת בשנה האחרונה, על רקע הדלפות הדומות לזו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר. עם זאת, משום שמדובר במדיניות שלא לפרסם שמות במקרים מעין אלה, הציבור עדיין אינו יודע במי מדובר.

במקרה של ארד, השב"כ הוא שהתנגד לפרסום הממצאים החדשים בחקירת ההדלפה, גם ממניע של ביטחון לאומי, וגם על מנת למנוע את השפלתו של ארד במקרה אותו תפסו כמינורי. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, קיבל את עמדת השב"כ והחליט שלא לפרסם את העניין. למרות זאת, גורמים במשרד המשפטים מודים כי ההחלטה הייתה שגויה, וכי ברגע שהתקבל המידע החדש היה צריך לפרסמו.

במקביל, נשמעים קולות נזעמים מאוד מצד בכיר במשרד החוץ. "נעשה כאן טיוח והסתרה. היועץ המשפטי לא היה צריך לתת ידו למלאכת הטיוח הזו", אמר הבכיר. כמו כן, בכירים בלשכת ראש הממשלה מספרים כי נתניהו הסתיר את הודאתו של ארד גם מהם.

כעת שוקל מבקר המדינה אם לפתוח בחקירה בנושא. בתוך יום או יומיים, הוא צפוי להחליט אם לפתוח בחקירה מסודרת בנוגע, כפי שהתבקש מהוועדה לביקורת המדינה, או לא.

ח"כ חסון: "ההחלטה לא להעמיד את ארד לדין - תמוהה"

היום פנה יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, חבר הכנסת יואל חסון (קדימה), למבקר המדינה, בבקשה שזה יפתח בחקירה על פרשת ההדלפה. חסון כינה את ההחלטה שלא לעמיד את ארד לדין "תמוהה", ותהה אם היא נובעת מהעובדה כי מדובר במקורבו של נתניהו. "מדובר בהסדר שמעלה תהיות רבות, ולכאורה אינו שוויוני ופוגע פגיעה קשה באמון הציבור המערכת הצדק במדינת ישראל", כתב חסון למבקר.

אין זה מובן מאליו שהשב"כ חוקר הדלפות. בדרך כלל קיים מתח בין ראש הממשלהלבין השב"כ, על רקע הבקשות החוזרות והנשנות לחקירות על ידי השב"כ, בשל העובדה שיש בידיו אמצעים מיוחדים שאין לגופים אחרים. על פי פרשנים, אם ראש השב"כ דאז, יובל דיסקין הסכים לנהל את החקירה, כנראה שמדובר בהדלפה חמורה ביותר. אולם כעת, לאחר שהגיע השב"כ למדליף, הטענה היא שמדובר בהדלפה מינורית.

מהמידע שנחשף בפרשה, ביולי 2010 הטיל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על השב"כ לחקור בכירים בלשכתו בחשד להדלפת מידע ביטחוני רגיש לעיתונאים. לדברי נתניהו, הידיעה שהודלפה גרמה לנזק ממשי מול אחת מבעלות בריתה של ישראל. ארד, שהיה באותה התקופה היועץ לביטחון לאומי, מיהר להיבדק במכונת פוליגרף, ונמצא דובר אמת, כמו גם כל שאר הנבדקים.

החקירה לכאורה הסתיימה ובינתיים הודיע ארד על התפטרותו ועל כוונתו לחזור לאקדמיה, אחרי שרעיון מינויו לשגריר בלונדון טורפד. אמש התברר שראיות חדשות שהגיעו לשב"כ הפכו את התמונה. המידע החדש הוצג ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, שאישר את חידוש החקירה, ובסיומה נטל מר ארד אחריות על השתלשלות האירועים שהובילה לפרסום, והיועץ המשפטי החליט שלא להגיש כתב אישום בתמורה לפרישתו.