פרסום ראשון: עוזי ארד אולץ לפרוש לאחר שהדליף מידע רגיש לתקשורת

ביולי 2010 הטיל ראש הממשלה על השב"כ לחקור בכירים בלשכתו בחשד שמי מהם הדליף מידע ביטחוני רגיש לעיתונאים. ארד, שהיה באותה התקופה היועץ לביטחון לאומי, עבר את בדיקת הפוליגרף הראשונה בהצלחה, אולם אחריה התברר שהוא המדליף. בתמורה לפרישתו, החליט היועץ המשפטי לממשלה שלא להגיש כתב אישום

עוזי ארד
עוזי ארד | צילום: רויטרס

(6:59 דקות)

אמש (שלישי) נחשף בחדשות 10 הסיפור האמיתי מאחורי הדחתו של דוקטור עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין את השב"כ לחקור הדלפה מלשכתו, ונדמה היה שכולם עברו את הפוליגרף בשלום. אך היום מתברר כי זה לא בדיוק כך, וארד עצמו הוא המדליף.

על פי מה שמותר לגלות, ביולי 2010 הטיל ראש הממשלה על שירות הביטחון הכללי לחקור בכירים בלשכתו בחשד שמי מהם הדליף מידע ביטחוני רגיש לעיתונאים. לדברי ראש הממשלה עצמו, הידיעה שהודלפה גרמה לנזק ממשי מול אחת מבנות בריתה של ישראל. ארד, שהיה באותה התקופה היועץ לביטחון לאומי, זעם על כך שגורמים עלומים הפנו כלפיו אצבע מאשימה.

ארד מיהר להיבדק במכונת פוליגרף, ובבדיקה הוא נמצא דובר אמת. בינתיים, נפתחה גם חקירת השב"כ, שנמשכה כמה חודשים. בין הבכירים שנדרשו לעבור בדיקת פוליגרף היו גם מזכיר הממשלה, צבי האוזר, וראש אגף התקשורת דאז, ניר חפץ. כל הנבדקים נמצאו דוברי אמת, כלומר איש מהם לא הדליף את המידע הסודי.

החקירה לכאורה הסתיימה ובינתיים הודיע ארד על התפטרותו ועל כוונתו לחזור לאקדמיה, אחרי שרעיון מינויו לשגריר בלונדון טורפד. כעת מתברר שראיות חדשות שהגיעו לשב"כ הפכו את התמונה. המידע החדש הוצג ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, שאישר את חידוש החקירה, ובסיומה נטל מר ארד אחריות על השתלשלות האירועים שהובילה לפרסום.

לאחר מכן, היועץ המשפטי החליט שלא להגיש כתב אישום, וזאת בתמורה לפרישת ארד ובטענה כי לא מדובר בהדלפה חמורה אלא בפליטת פה בשיחת רקע. הפרשה טופלה בפורום מצומצם מאוד, ולכן עד כה לא דווחה בתקשורת. עם זאת, למרות הפרשה, ראש הממשלה שיגר את ארד בימים האחרונים לוושינגטון.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "כפי שנמסר על ידי הגורמים המקצועיים, איננו נוהגים להתייחס לנושאי חקירות, גם כאשר הנטען בהן שגוי באופן מהותי ורצוף אי דיוקים. יוזכר, כפי שנמסר בזמנו, שד"ר עוזי ארד הוא שביקש ביוזמתו לסיים את תפקידו בתום שתי שנות כהונה. ראש הממשלה נתניהו נענה לבקשה, וציין את תרומתו החשובה למועצה לביטחון לאומי. ראש הממשלה מוקיר את תרומתו של ארד לביטחון המדינה, ואת דבקותו הקפדנית בחוקיה ובנוהליה".

הצטרפו לדף הפייסבוק של חדשות 10 »