נמשכים העימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון ברחבי ירושלים

המשתתפים הרבים בהלווייתו של מילאד סעיד עיאש שנורה אתמול ניסו לפרוץ לבתים של יהודים במזרח ירושלים ויידו אבנים על כוחות הביטחון שאבטחו את האירוע. כ-200 איש צועדים משער שכם לכיוון צומת רוקפלר ומנופפים בדגלי פלסטין. צה"ל: מדובר באירועים מקומיים שנמצאים בשליטה

התפרעויות בסילוואן
התפרעויות בסילוואן | צילום: רויטרס

הקרקע במזרח ירושלים ממשיכה להתחמם: משתתפים רבים בהלוויתו של מילאד סעיד עיאש, הנער בן ה-17 שנורה אתמול ומת הבוקר מפצעיו, התעמתו עם כוחות הביטחון בסיום האירוע. בין היתר ניסו המפגינים לפרוץ לבתים בהם מתגוררים יהודים ויידו אבנים על כוחות הביטחון שנמצאו במקום.

מאות המשתתפים במסע הלוויה, שהחל בשכונת ראש אל עמוד לכיוון הר הבית, ניסו לפרוץ לכמה מבתי מוסקוביץ' במזרח העיר. בבתים אלו מתגוררים תושביה היהודים של מזרח ירושלים. כוחות משטרה ומשמר הגבול שנמצאו בשכונה מנעו זאת מהם באמצעות שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

במשטרת ישראל נערכו מבעוד מועד להתפרעויות בתום ההלוויה. כוחות מתוגברים נשלחו החל משעות הבוקר המוקדמות לאבטח את מזרח ירושלים ואת הכפרים הערביים הסמוכים לה. גורמים במשטרה אמרו כי לא יתנו להפגנות לגלוש לאלימות ולצאת מכלל שליטה.

כ-200 איש פתחו בשעות הצהריים בצעדה משער שכם שבעיר העתיקה לכיוון צומת רוקפלר. המפגינים מנופפים כל העת בדגלי פלסטין כשהם מלווים על ידי כוחות משטרה. על פי שעה השקט באירוע זה נשמר. מוקדם יותר יידו מפגינים אבנים לעבר עמדת מאבטחים בהר הזיתים. הם פוזרו על ידי כוחות המשטרה שעצרו שישה מפירי סדר. יתר המיידים נמלטו לכיוון שכונת ראס אל עמוד.

מצה"ל נמסר כי יש בידם שליטה במרבית האירועים, ומלבד אירועים מקומיים לא נרשמו חריגות. עם זאת, הם ציינו כי עד כה אירעו יותר מ-15 אירועים, במהלכם הושלכו בקבוקי תבערה, הובערו צמיגים ונזרקו אבנים לעבר תושבים יהודים וכוחות הביטחון. בירושלים אירעו מספר אירועים, בהם ניסו המפגינים להתפרע, בעיקר בזמן התפילות.

מתוח גם בצפון

גם בצפון הארץ היה אירוע שיכול אולי ללמד על המתח בין האוכלוסייה הערבית ליהודית כשברע עומד יום הנכבה שיצויין מחר. אלמונים ניסו הלילה להצית מבנה נטוש בבעלות של יהודים בפקיעין העתיקה. למקום נגרם נזק קל. זהו המקרה השני בחודש האחרון בו מנסים אלמונים להצית מבנה בבעלותם של יהודים בכפר.

בתוך כך, בעקבות תלונה של המועצה האזורית מטה אשר פתחה המשטרה בצפון בחקירה על השחתת האנדרטה לזכר שיירת יחיעם בגליל המערבי. על האנדרטה לזכרם של הנופלים במבצע שבירת המצור על הקיבוץ בזמן מלחמת העצמאות רוססו כתובות נאצה.