הרמטכ"ל לקראת יום הנכבה: "להיערך לכל התרחישים"

גנץ סייר באוגדת יהודה ושומרון יחד עם אלוף פיקוד מרכז וערך תדרוך לקראת יום הנכבה. המפקדים הציגו לרמטכ"ל את היערכותם לאירועים, שצפויים להתחיל בשטחי יהודה ושומרון כבר ביום שישי. בצה"ל מעריכים שההפגנות והתהלוכות המתוכננות לא יהפכו להתפרעויות אלימות

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, ביקר היום (ד') באוגדת יהודה ושומרון, סייר באזור ושמע סקירות מהמפקדים בשטח | צילום: דובר צה"ל

(1:07 דקות)

הרמטכ"ל, בני גנץ, ביקר היום (רביעי) באוגדת יהודה ושומרון יחד עם אלוף פיקוד מרכז האלוך אבי מזרחי, נפגש עם מח"טים ותדרך אותם לקראת יום הנכבה שיצויין על-ידי הפלסטינים באופן רשמי ביום ראשון הקרוב. המח"טים הציגו בפניו את היערכותם לקראת האירועים הצפויים להתחיל כבר בסוף השבוע.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10

בצה"ל מעריכים שהאירועים לא יהיו אלימים, אולם הרמטכ"ל הנחה את המח"טים להערך לכל התרחישים ולשמור על הביטחון והסדר בשטחי יהודה ושומרון ברגישות הדרושה.

בהתאם לכך, מתגבר צה"ל החל מהיום את כוחותיו בשטחי יהודה ושומרון. הפלסטינים אמנם הכריזו שהם רוצים לקיים תהלוכות לא אלימות וקיים תיאום עם הרשות, שבעצמה לא רוצה שיווצר חיכוך בין צה"ל למפגינים, אבל עדיין קיים חשש בישראל שההתפתחויות בעולם הערבי העניקו השראה לפלסטינים. גם משטרת ישראל הכריזה על כוננות החל מהיום מחשש שהמהומות יגלשו גם למגזר הערבי בישראל.

אירועי יום הנכבה מצוינים בישראל בשנים האחרונות בתהלוכות ובהפגנות ביישובים הערביים וכן בתהלוכות לכפרים שנהרסו. אתמול לקחו כ-8,000 בני אדם חלק בעצרת לציון היום סמוך ליישוב טמרה שבגליל המערבי. עצרת זו מתקיימת מדי שנה בהשתתפות אלפי בני אדם.

בשבוע שעבר עתר ארגון עדאלה והאגודה לזכויות האזרח לבג"ץ בדרישה לביטול "חוק הנכבה", שעורר סערה. על פי החוק, רשאי שר האוצר להטיל קנס על רשויות מקומיות, עמותות, מוסדות חינוך ועוד, ש"יפעלו לשלילת אופייה היהודי והדמוקרטי של מדינת ישראל, ייתמכו במאבק מזוין כנגדה או יפגעו בסמליה".

החוק שיזם ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), גורס כי גופים שמתוקצבים או נתמכים על ידי המדינה, אך יתמכו בשלילת קיומה כמדינה יהודית ודמוקרטית, יציינו את יום העצמאות כיום אבל, יתמכו במאבק מזוין או בטרור כנגדה, יסיתו לגזענות או יפגעו בכבוד דגל המדינה וסמל המדינה - יוטל עליהם קנס בסך עד פי שלוש מהסכום שהוציאו לצורך מימון פעילות זו. את ההחלטה על הטלת העונש וגובהו יקבל שר האוצר לאחר קבלת חוות דעת של היועץ המשפטי של משרדו.