עמוס גלעד על הכרת האו"ם במדינה פלסטינית: "לא פחות חמור ממלחמה"

ראש האגף המדיני-ביטחוני התבטא באופן חריג ובפורום סגור על כוונת הפלסטינים לקבל בספטמבר את הכרת האו"ם במדינה עצמאית. הוא מתריע כי הדבר יוביל לבידוד ישראל שעלול להכשיר מהומות שיפרצו. בנוסף הוא גם תקף את המוסר הכפול של הממשל האמריקני כלפי המהומות באזור והזהיר כי הדבר יפגע באינטרסים. בלעדי

תמונות מתוך כנס הרצליה העשירי של המרכז הבינתחומי הרצליה
תמונות מתוך כנס הרצליה העשירי של המרכז הבינתחומי הרצליה | צילום: יותם פרום

(5:22 דקות)

בהתבטאות חריגה התריע ראש האגף המדיני ביטחוני בלשכת שר הביטחון, האלוף במיל' עמוס גלעד, בפורום סגור מפני אינתיפאדה שלישית אם יימשף הקיפאון המדיני ואם ישראל תאפשר מצב בו הרשות הפלסטינית תכריז על מדינה עצמאית בספטמבר באישור האו"ם. הפקיד הבכיר והמתון אף התייחס לאירועים האחרונים במזרח התיכון והביע ביקורת קשה נגד הממשל האמריקני ויחסו המפלה בין המהומות במדינות הערביות השונות.

גלעד הוא אחד מהאנשים החזקים בלשכת שר הביטחון ובמשרד הביטחון בכלל. הוא מעורב בכל המתרחש בזירה המדינית-ביטחונית. באותו פורום סגור שחרר גלעד אזהרה חמורה לפיה הכרת האו"ם במדינה פלסטינית בחודש ספטמבר חמורה כפרוץ מלחמה. "היום הרשות הפלסטינית, המנהיגות שלה, נערכת למתקפה בין-לאומית על ישראל. זה עלול להכניס את ישראל לבידוד. אני אומר לכם בידוד ישראל בספטמבר זה לא פחות חמור ממלחמה", אמר.

הצטרפו לחדשות 10 בפייסבוק »

בדוגמה תיאורטית הוא תיאר אפשרות שהיגררות למצב שכזה בלי יוזמה מדינית אמיתית ומשמעותית היא מסוכנת. "האם אתה נכנס לשותפות של שלום עם הפלסטינים וחוסך לך את כל הלחץ הבין-לאומי או אתה הולך איתם ראש ראש. אם אתה לא נוקט מהלך של יוזמה מדינית אז יכול להיות שאתה מרוויח יציבות אבל בסופו של דבר יהיה בידוד בין-לאומי שיכשיר את המהומות שיכולות לפרוץ תחת איזה אירוע או תקרית מקרית ודרך טוויטרים ופייס בוקים יכולת להצית לך אש שלמה".

"יש לי בעיה עם מוסר שמחובר למי שחלש"

קודם לכן התבטא מי שכיהן כראש חטיבת המחקר באמ"ן נגד מדיניות ארצות הברית במזרח התיכון והדגיש כי הממשל האמריקני נוהג במוסר כפול, דבר שיפגע באינטרסים באזור. "מוסר שמחובר למי שחלש - יש לי בעיה עם זה. פתאום במצרים התערבו וזנחו אותו (את מובארק - צ.מ)". לדבריו, כל הערבים באזור חושבים על מה שמצטייר כהפקרת מובארק. "נראה לך שזה לא יפגע בסוף באינטרסים?", שאל גלעד את הנוכחים.

עמוס גלעד ולשכת שר הביטחון לא הגיבו לפרסום. עם זאת, בכירים רבים בישראל שותפים לביקורת של גלעד כלפי הממשל האמריקני אבל כולם מקפידים לומר את זה בחדר סגור. בסביבתו של ראש הממשלה מכירים גם את הביקורת וטוענים שהפלסטינים הם שמעכבים את המהלך. הם אומרים שנתניהו מנסה בימים האלה לקדם מהלך מדיני שימנע את הכאוס מבחינה דיפלומטית שישראל נגררת אליו.