ועדת החוקה תצביע ביום רביעי על "חוק הקרן החדשה"

אחרי הקמת ועדת חקירה לבדיקת מימון של ארגוני שמאל, תצביע ועדת החוקה של הכנסת על חוק שנועד לפקח על קבלת תרומות מממשלות זרות. מרבית ארגוני השמאל מקבלים תמיכה מממשלות זרות, בניגוד לרבים מארגוני הימין שמקבלים תרומות מאנשים במדינות הללו

מפגיני שמאל במרכז תל אביב
מפגיני שמאל במרכז תל אביב | צילום: דורון נחום

(2:22 דקות)

בעוד במערכת הפוליטית מתווכחים על ועדת החקירה הפרלמנטרית לתנועות השמאל, מסתבר שחוק בעניין יובא לאישור בכנסת כבר ביום רביעי. מדובר בחוק זכה לכינוי "חוק הקרן החדשה", שיש בו במידה מסוימת ניסיון להצר את הצעדים של ארגוני שמאל באמצעות פיקוח מחמיר על קבלת תרומות של ארונים ממשלות זרות.

מרבית ארגוני השמאל מקבלים תמיכה ממשלות זרות, בניגוד לרבים מארגוני הימין שמקבלים תרומות מאנשים במדינות זרות. הדיון יגיע לדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. ארגוני השמאל, בראשות "שלום עכשיו", מנסים לגבש קואליציה נגד המהלך.

בתוך כך, מתברר שרשימת התורמים לארגוני השמאל הועברה לרשם העמותות במשרד המשפטים כבר לפני השנה. אתר שמציג את כל העמותות בישראל מציג שחור על גבי לבן את מקורות המימון של רוב ארגוני השמאל, שלשם כך הוקמה הוועדה הפרלמנטרית מלכתחילה.

כך לדוגמא, לארגון "בצלם" תרמה שגרירות נורווגיה 415,00 שקלים, קרן הצדקה של מלך הולנד תרמה 120,000 דולר וקרן פורד האמריקנית הוסיפה סכום של 415,000 שקלים. בנוסף, קרן אננברג לקידום שלום גלובלי תרמה 87,000 דולר ושירותי רפואה קתולית הויספו עוד 100,000 דולר. בין התורמים לארגון "רופאים לזכויות אדם: ניתן למצוא את חברת צ'ק פוינט ועיריית תל-אביב.