שנתיים אחרי: אחותו של המפגין שנהרג בבילעין מתה משאיפת גז מדמיע בהפגנה נגד הגדר

סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" מדווחת כי ג'והאר איברהים אבו רחמה, שנפגעה אמש משאיפת גז מדמיע בהפגנה נגד הגדר סמוך לכפר בילעין, מתה מפצעיה בבית החולים ברמאללה. לפני כחצי שנה הורה הפרקליט הצבאי הראשי לפתוח בחקירת מותו של אחיה של אבו רחמה שנהרג בנסיבות דומות לפני שנתיים

מפגינים נגד גדר ההפרדה בבילעיו
מפגינים נגד גדר ההפרדה בבילעיו | צילום: רויטרס

(2:29 דקות)

המאבק נגד גדר ההפרדה באזור הכפר בילעין גובה קורבן נוסף למשפחת אבו רחמה: גורמים רפואיים דיווחו לסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" כי הלילה (שבת) מתה בבית החולים ברמאללה ג'והאר איברהים אבו רחמה שנפצעה אמש בהפגנה השבועית.

אבו רחמה, בת 35, פונתה אתמול באמבולנס במהלך ההפגנה בבלעין לבית החולים ברמאללה, לאחר שנפגעה משאיפת כמויות גדולות של גז מדמיע שגרמו לה לחנק. היא הובהלה לבית החולים במצב אנוש ואתמול בערב החלו הרופאים להילחם על חייה, לאחר שחלה התדרדרות חמורה במצבה. הרופאים מסרו לבני משפחתה כי היא סובלת מהרעלה שנגרמה מהחומר הפעיל בגז המדמיע, וכי היא אינה מגיבה לטיפול.

ג'והאר היא אחותו של בסאם איברהים אבו רחמה, שנהרג באפריל 2009 במהלך הפגנה נגד גדר ההפרדה באזור בילעין. הפלסטינים דיווחו אז כי אבו אחמד נפצע קשה ופונה לבית חולים ברמאללה, שם מת מפצעיו. תושבי הכפר שלקחו חלק בהפגנה מספרים כי הוא נורה ממרחק של 30 מטרים ונפגע ממטול גז שפגע בחזהו. בתמונות מהאירוע, נראה המפגין, בסאם איברהים אבו-אחמד, כשהוא צועק לעבר כוחות הביטחון ונפגע מירי שבוצע לעברו מטווח קצר.

ביולי 2010 הורה הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף אביחי מנדלבליט, למשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) לפתוח בחקירת נסיבות מותו של אבו רחמה. מנדלבליט הורה לפתוח בחקירה לאחר שמשפחתו של ההרוג איימה לעתור לבג"ץ ולאחר שהוצגו לו חוות דעת שונות ושלושה סרטי וידאו שצולמו בהפגנה. בסרטים, נראים חיילי צה"ל יורים לעברו רימון גז בכינון ישיר בניגוד להוראות פתיחה באש ומבלי שסיכן אותם.

בארגונים "בצלם" ו"יש דין" מסרו אז בתגובה: "רק התעקשותם של הפונים, שסיפקו לצבא חוות דעת מקצועית הקובעת כי אין ספק שאבו-רחמה נורה בכינון ישיר, הביאה לקבלת ההחלטה. אנחנו מקווים שהזמן הרב שחלף מאז האירוע לא יפגע ביעילותה של החקירה, ושההחלטה שקיבל הפצ"ר היום תוכל לספק צדק למשפחתו, ולכפר בילעין".

בתוך כך, הבכיר הפלסטיני, מוסטפה ברגותי, אמר כי יש להשיק קמפיין בינלאומי שילחץ על ישראל להפסיק את השימוש בפצצות גז כנגד המפגינים שהובילו, לטענותו, להרג המפגינה. על פי הדיווח בסכונות הידיעות הפלסטינית "מען", הוא קרא לאזרחים ולרופאים לתעד את מה שכינה "פשעים", על מנת לשפוט את ישראל ולעקוב אחריה בזירה הבינלאומית.