הרמטכ"ל חשף: לראשונה - טיל "קורנט" חדר לטנק בעזה

בדיון בוועדת החוץ והביטחון אישר אשכנזי כי טיל מתקדם פגע בטנק וחדר את השריון שלו לפני כשבועיים בעזה. הוא הוסיף כי מערכת כיפת ברזל לא מעניקה מענה מושלם

טנק בנסיעה
טנק בנסיעה | צילום: רוני שיצר

(56 שניות)

הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, חשף היום (שלישי) בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי לפני שבועיים נורה לראשונה טיל נגד טנקים מסוג "קורנט", שפגע בטנק של צה"ל וחדר את השריון שלו. "למזלנו הוא לא התפוצץ בתוך הטנק עצמו. מדובר בטיל כבד מהמסוכנים בזירה, שנורה לעבר צה"ל גם במלחמת לבנון", אמר.

אשכנזי ציין כי ניתן לזהות שמרבית הפעילות נגד צה"ל באזור הרצועה מתנהלת כתגובה לפעילות החודרת מעבר לגדר. הוא הוסיף כי ברצועת עזה הגורם המרכזי ששולט בחמאס הוא בכיר הארגון, אחמד ג'אברי ולא ראש הממשלה, איסמעיל הניה.

"אנחנו רואים בחמאס הגורם האחראי על הרצועה. ולכן גם אם הוא זה שיורה לעבר ישראל. התקיפות של צה"ל מבוצעות נגדו", אמר. אשכנזי התייחס ליכולות ההגנה של שיראל מפני הרקטות ואמר: לא נכון לפתח ציפיות מוגזמות מדי למענה שתיתן מערכת כיפת ברזל. לא מדובר במענה מושלם. אנחנו פועלים לשיפור היכולת לזהות ירי של מרגמות בכדי להגדיל את זמן ההתראה. בסך הכל המצב בדרום מתוח ושברירי וקיימת אפשרות להידרדרות במידה ותהיה נפילה שתגרום למספר רב של נפגעים".

על המאמצים נגד פעילות המנהרות אמר: "לפני עופרת יצוקה זיהינו מנהרה בסמוך למסוף הדלקים. אם לא היינו מזהים אותה בזמן ותוקפים אותה, סביר להניח שהיה מתפתח אירוע מאוד משמעותי. אנחנו משתמשים בשיטה של החדרת צינורות בקרקע לצורך זיהוי מנהרות. אם הצינור מחליק פנימה אנחנו מבינים שייתכן ויש מנהרה. זו שיטה פרמיטיבית אבל אין שיטה טובה יותר".

"למרבית השחקנים בזירה אין רצון לדרדר את המצב בלבנון"

אשכנזי התייחס גם לגזרה הצפונית ואמר כי נשיא סוריה, בשאר אסד, ממשיך להנות מכל העולמות. "מצד אחד מדבר על שלום, ובמקביל מחזק את הקשרים עם איראן ומתערב בנעשה בלבנון".

בנוגע לדוח האו"ם לחקירת רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי אמר אשכנזי: "אנחנו מבצעים משחקי מלחמה בכדי להעריך את תוצאות התרחישים השונים, כולל אפשרות להידרדרות לכיווננו. כרגע נראה שאפשרות זו נמצאת בסבירות נמוכה, בעיקר אם הנזק כתוצאה מפרסום הדוח לחיזבאללה לא יהיה גדול מדי".

הרמטכ"ל הבהיר כי מתקיימים נסיונות של כל הצדדים המעורבים לצמצם את האפשרות להידרדרות לקראת פרסום הדו"ח. "חיזבאללה יכול באחד התרחישים לפרוש מהממשלה ובמידה ולא יהיה חלק מהממשלה, ממשלת לבנון נופלת. למרבית השחקנים בזירה אין רצון לדרדר את המצב בלבנון. זהו סוג של מיקרוקוסמוס של המזרח התיכון כולו, כאשר כולם מעורבים: הסעודים, המצרים, חיזבאללה ולבנון".