חילופי אש בעזה: ירי צלפים על כוח צה"ל, הרוגים בתקיפות ברצועה

צה"ל תקף עמדות חמאס ברחבי הרצועה, ופצמ"רים נורו במרחב הגדר. תושבי העוטף הונחו להישאר ליד מרחבים מוגנים • ליברמן: "אם חמאס ימשיך - התוצאה תהיה קשה משהם חושבים"

חילופי אש בגבול רצועת עזה
חילופי אש בגבול רצועת עזה | צילום: חדשות עשר

חילופי אש כבדים בדרום: צלפים ברצועת עזה ירו היום (שישי) לעבר כוחות צה"ל שהיו על הגדר באזור כיסופים. בתגובה, כלי טיס וטנקים של צה"ל תוקפים עמדות, מוצבים ומפקדות של חמאס לאורך כל הרצועה. משרד הבריאות הפלסטיני בעזה דיווח כי לפחות ארבעה פלסטינים נהרגו מהפגזות צה"ל. הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה כי שלושה מההרוגים הם פעיליה. בעקבות התקיפות, חמאס והג'יהאד האסלאמי החלו בפינוי מפקדות.

מדובר צה"ל נמסר: "מטוסי קרב של צה"ל החלו בתקיפה נרחבת של מטרות חמאס ברחבי רצועת עזה. מדובר בתקיפה רחבה במספר מוקדים אשר באה על רקע אירוע ירי חמור כנגד כוחותינו היום אחר הצהרים בדרום רצועת עזה". עוד נמסר כי "מוקדם יותר תקפו כוחותינו באמצעות כלי טיס וטנקים מטרות של חמאס. צה"ל רואה את האירוע בחומרה רבה מאוד, ארגון הטרור חמאס ישא באחריות על האירוע וכן על רצף פעולות הטרור שמבצע בחודשים האחרונים. ארגון הטרור חמאס בחר לדרדר את המצב הבטחוני וישא בהשלכות של מעשיו".

בעקבות ההסלמה, הגיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל גדי איזנקוט לדיון מיוחד בקריה, עם ראשי מערכת הביטחון, בכירי שב"כ ומודיעין, שנמשך כשעתיים. גורם צבאי מסר כי עדיין לא התקבלה החלטה אם להרחיב את העימות. "גם אם רצינו עד לנקודה הזו לעצור את האפשרות ללכת להסלמה, אנחנו עכשיו בנקודה אחרת לגמרי", אמר, "טרם התקבלה החלטה".

במקביל, ליברמן שוחח הערב בטלפון עם שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, וטען בפניו כי הוא מדרדר את המצב באופן מכוון. "נגיב בצורה קשה וכל האחריות מעתה ואילך היא על הנהגת חמאס", אמר שר הביטחון. "אם חמאס ימשיך עם שיגור הרקטות, התוצאה תהיה הרבה יותר קשה ממה שהם חושבים. האחריות על כל ההרס וחיי אדם תהיה על חמאס". מוקדם יותר הזהיר מלדנוב מפני הידרדרות המצב.

כרגע, כל האירועים מתרחשים באזור הגדר. בצפון הרצועה, התפוצץ מטען צינור בסמוך לרכב צה"ל שסייר על הגדר. לא היו נפגעים באירוע. כמו כן, מצפון הרצועה נורו פצמ"רים לעבר ישראל, אך נחתו במרחב הגדר, וככל הנראה כוונו אל עבר כוח צה"ל ולא לעבר יישובי העוטף, ולכן לא הופעלה בהם התרעת צבע אדום. עם זאת, התושבים הונחו ע"י המועצות המקומיות להישאר בסמוך למרחבים מוגנים. כמו כן, חוף זיקים נסגר היום ומחר בשל המתיחות.

עם זאת, בשעות הערב זוהו שלושה שיגורים שכוונו ככל הנראה לעבר מתקן צבאי בסמוך לגדר. שניים מהם יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל", והשלישי נחת בשטח פתוח בסמוך ליישוב במועצה האזורית שער הנגב, ללא נפגעים וללא נזק.

דובר חמאס פאוזי ברהום צייץ בתגובה להסלמה: "ההשתתפות הנרחבת של תושבי הרצועה בהפגנות היום, למרות ההפצצות, הטרור וההסלמה של הכיבוש, היא הבהרה כי העם הפלסטיני לא ישבר וימשיך לפעול להשגת זכויותיו להסרת המצור מעל לרצועה - לא משנה מה יהיה המחיר אותו יצטרך להקריב".

חאלד אלבטש, מנהיג ארגון הג'האד האסלאמי ברצועת עזה, אמר בתגובה לאירועים: "מברכים את העם הפלסטיני שיצא להפגין על הגדר ומברכים את השהידים שנפלו היום. באמצעות המשך ההסלמה והרג הילדים ישראל מנסה להפיץ את שקריה".

חילופי האש מגיעים דווקא ביום שקט יחסית, בו לא נרשמו שריפות בעוטף עזה, נתון חריג בשבועות האחרונים. עם זאת, כבכל יום שישי, יצאו פלסטינים להפגין באזור גדר הגבול, הפגנות אליהם הגיעה גם יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, שהוברח אל תוך שטה הרצועה לאחר שהתחילו חילופי האש. מוקדם יותר, דיווחו הפלסטינים כי ספינות חיל הים פתחו באש מקלעים לכיוון סירות דייגים שנמצאו בתוך רצועת השלושה מיילים, אל מול חופי צפון הרצועה.

הפגנות בגבול הגדר ברצועת עזה, שבמהלכן החל ירי צלפים לעבר כוח צה
הפגנות בגבול הגדר ברצועת עזה, שבמהלכן החל ירי צלפים לעבר כוח צה"ל | צילום: חדשות עשר

העימותים מגיעים ברקע ביקורו היום של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בשדרות, בו טען כי התנהלות חמאס עלולה לגרור את ישראל לעימות נרחב ברצועת עזה. "כולנו ראינו בעיתונים שבגלל עפיפונים ובגלל שריפות לא יוצאים למלחמה, למרות שכל בן אדם סביר שרואה את החורש הטבעי שרוף ואלפי דונמים של שדות חקלאיים שרופים מבין שהמצב הוא בלתי סביר. אנחנו מתנהלים באחריות ובאיפוק, למרות שהבעיה האמתית היא שחיקה בהרתעה", אמר ליברמן.

שר הביטחון התייחס לתחושת הביטחון של תושבי עוטף עזה והוסיף כי ישראל לא תשלים "עם המציאות כשבסוף השבוע האחרון התושבים בעוטף עזה נאלצו 20 פעם לרוץ למקלטים או להפוך הכנת ממ"ד לחלק בלתי נפרד מההכנות לשבת". לדבריו, "אנחנו משתדלים להיות שקולים ואחראיים אבל ראשי חמאס בכוח מובילים אותנו למצב של אין ברירה, מצב שנצטרך לצאת למבצע צבאי רחב וכואב, לא למראית עין. אני חושב שכל האחריות במקרה כזה על ראשי חמאס, אך לצערי גם תושבי עזה מן המניין יצטרכו לשלם את המחיר, ולכן אני פונה לתושבי עזה - קודם כל תפעילו לחץ על חמאס לשנות את הכיוון, לשנות את המשוואה. אפשר לחזור למציאות אזרחית סבירה ולהקלות כלכליות בתמורה להפסקה מוחלטת של הטרור והפרובוקציות על הגדר".

ביקורו של ליברמן הגיע פחות מיממה לאחר שקיים הערכת מצב בעקבות המתיחות בדרום. בדיון, שנערך לאחר תקיפת צה"ל שבה נהרג פעיל חמאס ובעקבותיה נורתה פצצת מרגמה לעוטף עזה, השתתפו הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, מפקד פיקוד הדרום, ראש אמ"ץ, מתאם פעולות הממשלה בשטחים והשב"כ. כשעתיים לאחר מכן שוחח אל"ם אבי רונזפלד, מפקד החטיבה הצפונית ברצועת עזה, עם תושבי עוטף עזה והעביר להם מסרים של הרגעה.

הנייה מגיע למוקד ההפגנות על גדר הגבול
הנייה מגיע למוקד ההפגנות על גדר הגבול | צילום: חדשות עשר