השגרירות, איראן ופולארד: נתניהו וטראמפ יפגשו בבית הלבן

רה"מ יודה לנשיא על מעבר השגרירות לי-ם וידרוש הטלת סנקציות על הטילים האיראניים המאיימים על ישראל • במקביל, נתניהו מנהל מוושינגטון שיחות לפתרון המשבר הקואליציוני

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יפגשו היום (שני) בבית הלבן. שני המנהיגים, שנמצאים במרכז חקירות וסערות פוליטיות במדינותיהם, זקוקים לתמונה משותפת שבה ישדרו חמימות וידידות.

אמש נפגש רה"מ יחד עם יועצו הבכיר וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, השליח לתהליך השלום, ג'ייסון גרינבלט, ושגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, בבלייר האוס, זאת לקראת פגישתו העתידית עם הנשיא טראמפ בבית הלבן.

אתמול פורסם לראשונה בחדשות עשר כי נתניהו יבקש מטראמפ בפגישתם להטיל סנקציות על כל הטילים האיראניים המגיעים לטווח של 300 קילומטרים ויותר, ולא רק על הטילים בעלי ראש חץ גרעיני המאיימים על אירופה וארה"ב, שבינתיים המעצמות מתכננות להטיל רק עליהם מגבלות.

נתניהו ויועציו מודאגים ממה שנראה כפער הולך וגדל בין ההצהרות החריפות של ממשל טראמפ נגד איראן לבין היעדר העשייה, גם בנוגע להסכם הגרעין וגם בנוגע להתבססות האיראנית בסוריה.

כמו כן, בנושא שהעלאתו הפכה לריטואל במפגשים בין מנהיגי שתי המדינות, יבקש רה"מ מהנשיא להקלות בתנאי שחרורו של ג'ונתן פולארד.נוסף על כך, נתניהו יודה לטראמפ מחר על הקדמת מועד מעבר השגרירות האמריקנית לירושלים ל-14 במאי, יום העצמאות ה-70 של ישראל.

הנושא הפלסטיני לא צפוי להיות נושא מרכזי בפגישה. כזכור, בחודש שעבר אמר נתניהו כי ניהל עם הבית הלבן שיחות בנוגע לסיפוח שטחים ביהודה ושומרון, אך בוושינגטון הכחישו ואילצו את רה"מ לפרסם הודעת הבהרה בשם "גורם מדיני".

בתוך כך, נתניהו מנהל מוושינגטון שיחות לפתרון המשבר הקואליציוני של הימים האחרונים. בין היתר, שוחח עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ועם השר יריב לוין מהליכוד, שמונה לעמוד בראש צוות שיגבש נוסח מוסכם של חוק הגיוס.

שרת המשפטים איילת שקד דיברה מוקדם יותר בכנס השדולה הישראלית בקונגרס באייפא"ק ואמרה כי "משבר הגיוס הוא פייק קרייסס. יהיה זה חוסר אחריות ש'המשבר' יוביל לבחירות ולהפלת ממשלת ימין. צריך לעבוד עם השותפות הקואליציוניות על נוסח פשרה שכולם יוכלו לחיות איתו".

עוד הוסיפה: "הממשלה הנוכחית טובה ועושה דברים חשובים בביטחון, בכלכלה, במשפט ובחינוך. אין כל סיבה לתת לשמאל את התענוג של הפלת ממשלת ימין. אף אחד לא יכול להתחייב שהשמאל לא יעלה לשלטון".