רצח החייל בערד: לא נמצאה הכוונה מבחוץ - ייתכן שהושפעו מדאע"ש

שני אחים בדואים נעצרו בחשד שרצחו את סמל רון קוקיא ושב"כ קבע שהמניע לאומני, אך לא נמצא קשר ארגוני או רקע ביטחוני. יכול להיות שהמפגעים תיכננו להרוויח ממכירת הנשק, כלומר שהמניע הוא גם פלילי. בקרב ערביי ישראל אין מגמה של הקצנה וההצטרפות לדאע"ש בירידה

זירת הפיגוע בערד שבו נרצח החייל רון קוקיא
זירת הפיגוע בערד שבו נרצח החייל רון קוקיא | צילום: חדשות 10

חקירת רצח החייל רון יצחק קוקיא בערד ביום חמישי נמשכת: שב"כ קבע כי מדובר בפיגוע, אך לא נמצאה בינתיים הכוונה מבחוץ, קשר ארגוני או רקע ביטחוני אצל החשודים ברצח.

שני אחים בדואים מהנגב נעצרו כיממה לאחר הרצח, שיחזרו את המעשה ואף הובילו את החוקרים למקום שבו החביאו את רובה ה"תבור" שחטפו מהחייל. בחקירתם עלה כי ביצעו את הרצח על רקע לאומני, ייתכן שקיבלו השראה מארגונים איסלאמיסטיים כמו דאע"ש. יכול להיות שרצו להרוויח ממכירת הנשק, כך שהמניע פלילי בחלקו, בדומה למחבלים מפיגועים קודמים - פלסטינים או אזרחי ישראל.

>> לכתבות נוספות בנושא:

לאחר הפיגוע - תושבי ערד חוששים: "הכתובת הייתה על הקיר"

הפיגוע בערד: "אני אנציח אותך עם דמעות בעיניים"

הפיגוע בערד - נתניהו: "נמצה עם המחבלים את הדין"

אייל אביטל, פרקליטם של החשודים ברצח, אמר כי החשד הוא ראשוני בלבד ואסור להסיק כרגע מסקנות. יכול להיות שרצו להרוויח ממכירת הנשק, כך שהמניע פלילי בחלקו, בדומה למחבלים מפיגועים קודמים - פלסטינים או אזרחי ישראל. בכל מקרה, אי אפשר שלא להתרשם מהפענוח המהיר של הרצח, אפשר להניח שגם טכנולוגיה הייתה מעורבת בפעולה.

רון יצחק קוקיא, החייל שנרצח בפיגוע בערד
רון יצחק קוקיא, החייל שנרצח בפיגוע בערד | צילום: ללא קרדיט

למרות שנראה כך, מעורבות ערבים ישראלים בטרור אינה השתנתה לאחרונה. בשנה האחרונה וגם השנה ביצעו ערבים אזרחי ישראל שבעה פיגועים, ואף הייתה ירידה במעורבות בפיגועים ובהצטרפות לדאע"ש. אם כי, במקביל למפלות שנחלה המדינה האסלאמית בסוריה ובעיראק, דאע"ש יישאר כרעיון וכהשראה, והתופעה של פיגועי בודדים, בקרב ערבים ישראלים ופלסטינים כאחד, לא תיעלם.

היום בצהריים הותר לפרסום כי החשודים ברצח  נעצרו בליל יום שישי, בפעילות משותפת של השב"כ והימ"מ. בחקירתם עלה כי ביצעו את הפיגוע על רקע לאומני, כפי שעלה החשד מלכתחילה, אך החקירה נמשכת כאמור. זהותם של החשודים, כמו גם יתר פרטי החקירה, נאסרו לפרסום בשלב זה.

קרוב משפחתם של שני החשודים, אמר בשיחה לחדשות עשר: "אנחנו מגנים את הרצח וכל גילוי של אלימות. נכון לרגע זה אנחנו לא יודעים את הפרטים על האירוע. במשפחה יש רבים שמרתים בצה"ל, וכמה מהם נפלו במהלך השירות. אנחנו חיים בשכנות טובה עם תושבי ערד והסביבה".

בערד לעומת זאת התושבים חוששים וכועסים. "הכתובת הייתה על הקיר", אמרה תושבת העיר, אדל בן ישראל. "ידענו שזה מה שיקרה. הם חלק מאיתנו, חיים פה, שותים פה קפה כל יום. זה מפחיד מאוד שזה שכנים שעשו את זה. מקווים שיהיה טוב. אנשים חוששים לצאת מהבית, הם גרים פה לידנו, אנחנו 20 דקות מהם, זה הכי מפחיד. יש הרגשה טובה שתפסו אותם, אבל עדיין אנחנו חוששים ומפחדים מהכל", סיפרה אדל.

בן ישראל טענה גם כי בעקבות הפיגוע תהיה פגיעה במרקם היחסים בין היהודים לבדואים בעיר. "אני חושבת שיהיה משבר אמון כי עכשיו כולם יפחדו מהם עוד יותר. ערבי זה תמיד ערבי, לא משנה אם הוא בדואי", כך לדבריה.

תושבת אחרת, ציפי כץ, שיבחה את כוחות הביטחון על תפיסת החשודים: "אני רוצה להגיד כל הכבוד לשב"כ ולימ"מ שהצליחו ללכוד אותם ולהביא לכך שאחד מהם אמר איפה הם הסתירו את הנשק. כל הכבוד". עם זאת, טענה, "לא יהיה לזה סוף, זה פשוט מאוד מפחיד. הם חושבים שזאת המדינה שלהם, הם לוקחים פה חוקים לידיים. אנחנו בתור עם יהודי לא יכולים לקחת את החוק לידיים ולהסתובב עם נשק, זה לא מקובל".

כץ כיוונה את דבריה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמרה כי לדעתה "הגיע הזמן שהוא ידפוק על השולחן הכי חזק שרק אפשר ויגיד - זהו, עד כאן. זו מדינה יהודית, של עם ישראל ואנחנו צריכים לעשות פה סדר". עוד היא הוסיפה כי "לא חשבנו שזה יקרה, אבל מתישהו יגיע הפיצוץ וזה הגיע. זה חבל. אני לא חושבת שהיחסים היו תמיד כל כך טובים בין יהודים לערבים. עכשיו על כל דבר יהיו אלף עיניים, חששות, פחדים, אם לעשות או לא. אם כן להיות ביחד, או לא להיות ביחד. לפי דעתי, יהודי זה עם יהודי וערבי זה עם ערבי. חוששים להוציא את הילדים החוצה כי זה מפחיד. הם יושבים על הספסל ומסתכלים ובוחנים אותך. זה לא יכול להימשך ככה, אנחנו חיים בסיר לחץ ובפחד".