למרות הגבלות בג"ץ: 2,000 איש הפגינו בפתח תקווה

המשטרה קראה לציבור לכבד את החלטת בית המשפט, אבל אף על פי כן מספר המפגינים עבר לטענתה את המותר • 150 מפגינים בירושלים דרשו להחליט בנוגע למבקשי המקלט

הפגנה בכיכר גורן בפתח תקווה
הפגנה בכיכר גורן בפתח תקווה | צילום: ללא קרדיט

2,000 איש הגיעו היום (שבת) לכיכר גורן שבפתח תקווה במטרה להפגין נגד השחיתות, זאת למרות החלטת בג"ץ להגביל את מספר המפגינים במקום.

המשטרה ביקשה מוקדם יותר מהציבור לכבד את החלטת בית המשפט, אבל אף על פי כן כמות המפגינים עברה לטענתה את המותר כאשר מוחים נוספים הגיעו למעגל התנועה שנמצה מול השטח שהוקצה להפגנה.

 

>> לכתבות נוספות בנושא

תושבי פתח תקווה מתנגדים להפגנות: "השכונה השתנתה מהקצה לקצה"

בדרך להפגנה: מני נפתלי ואלדד יניב נעצרו לחקירה

בג"ץ קבע: ההפגנות בפתח תקווה יוגבלו ל-500 משתתפים

במשטרה טוענים בנוסף כי פעמים רבות הופר התנאי שאוסר על מפגינים לרדת לכביש. בנוסף, פעמים רבות הופר התנאי לפיו יעשה שימוש בשני מגפונים בלבד. "ההפגנה אף החלה לפני השעה 20:00, זאת בניגוד לתנאי נוסף של בג"ץ וכמות הסדרנים שהועמדו לצורך השמירה על הסדר לא הייתה מספקת", הוסיפו.

יו״ר הקואליציה ח״כ דוד ביטן אמר ש"מדובר בהפרה בוטה של החלטת בג"צ רק שבוע לאחר שחזינו בהפרה בוטה של הוראות המשטרה. עריצי השמאל מרוממים את החוק רק כשזה נוח, אך מסתבר שכדי לבצע הפיכה שלא באמצעות בחירות גם רמיסת החוק כשרה. אני מצפה מהמשטרה לפעול ביד קשה ולאכוף את הוראות בית המשפט נגד מיעוט אנרכיסטי".

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר כי "כשאנחנו ננהיג את המדינה, מפגינים ששומרים על הסדר הציבורי יוכלו להפגין בכל מקום ובכל עת. בלי מכלאות, בלי מגבלות ועם משטרה שתשמור עליהם ולא מפניהם".

אלדד יניב מעוכב ע
אלדד יניב מעוכב ע"י המשטרה בדרכו להפגנה בפתח תקווה | צילום: חדשות 10

המפגינים: "לא בוצעה הפרה של המתווה"

מארגני ההפגנה טוענים מנגד כי לא הפרו את המתווה שנקבע בבג"ץ וכי צייתו להוראות המשטרה. "500 מכלל המפגינים התמקמו בכיכר גורן ואלפי המפגינים האחרים התמקמו במתחם קרוב בהתאם לחוק ועל פי המתווה עליו הורה בג"ץ", מסרו, "המחשבה שמנהיגי ההפגנות צריכים להורות לאנשים להישאר בבתיהם היא מחשבה מגוחכת ובלתי הגיונית ובעיקר בלתי דמוקרטית".

עוד הוסיפו כי "המשטרה היא זו שמופקדת על ויסות המפגינים בהתאם למתווה עליו הורה בג"ץ". באשר לטענת המשטרה שישנם מפגינים שירדו לכביש מסרו כי "ככל שיהיו מפגינים בודדים כאלה, מובן שהדבר לא נעשה על דעתם של מנהיגי ההפגנות ותפקיד המשטרה בדמוקרטיה הוא למנוע ממפגינים בודדים לרדת לכביש".

לפני יומיים החליט בג"ץ כי ההפגנות הנערכות סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יתקיימו תחת מספר הגבלות. השופטים הורו על צו ביניים המאפשר את ההפגנות ברחבת קניון גנים בעיר, ללא צורך ברישיון הפגנה מהמשטרה. מספר המפגינים הוגבל ל-500 אנשים, לא כולל מפגיני נגד, תומכי הליכוד. עוד נקבע כי המפגינים לא יורשו לרדת לכביש וכן כי ההפגנה לא תחל לפני השעה 20:00 בערב.

תנאי נוסף הוא הצבת סדרנים על ידי מארגני ההפגנה לצורך שמירה על הסדר. כמו כן המפגינים יוכלו לעשות שימוש בשני מגפונים בלבד, ללא אמצעי הגברה נוספים. המחאה החלה מול ביתו של אביחי מנדלביט בדרישה להאיץ את חקירות ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בתוך כך, כ-150 בני אדם הגיעו לירושלים והפגינו ליד ביתה של נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור בדרישה כי תתקבל החלטה בנוגע למבקשי מקלט. "העם דורש בג"ץ ישראל", צעקו חלק מהמפגינים.

שר המדע אופיר אקוניס (הליכוד) הביע בתמיכה במפגינים בדרום תל אביב: "המחסום האחרון בפני העברת מסתננים בלתי חוקיים מישראל למדינות אחרות הוא העיכוב הנמשך כבר חודשים, בהכרעת השופטים בעניין זה. זכותם של תושבי דרום תל אביב ואחרים להפגין גם מול ביתה של הנשיאה נאור. אני וחבריי צריכים להיות מבוקרים - וכך גם שופטי העליון".

בווידאו: ההפגנה מול ביתה של מרים נאור

צילום: מתי עמר/TPS

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_news260817hafgananaor_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_oy97rxw2' duration='9'']