עמונה, שדה קרב - סגן מפקד מחוז ש"י: "נערכנו לפינוי כמו שנערכנו להתנתקות"

לדבריו של תנ"צ יורם סופר, המשטרה התכוננה לפינוי בשלל דרכים, בין היתר מבחינה פיזית ומנטלית. אלימות פעילי הימין שהתבצרו בבית הכנסת במאחז זכתה לגינויים רחבים, על ידי שרים וח"כים וגם על ידי תושבי עמונה עצמם. תיעוד: שוטר משליך כיסא לעבר המתבצרים בבית הכנסת

כוחות הביטחון פורצים את דלת בית הכנסת בעמונה
כוחות הביטחון פורצים את דלת בית הכנסת בעמונה | צילום: חדשות 10

בסופן של שתי יממות ארוכות, פונה היום (חמישי) מאחז עמונה מתושביו ומפעילי הימין שהתבצרו בבית הכנסת במקום. מפקד המעגל הפנימי במשטרה במהלך הפינוי אמר כי נערכו הכנות רבות לקראת הפינוי, מנטליות ופיזיות.

"נערכנו במשך כארבעה חודשים, הכנות שארכו כמו אלה של ההתנתקות. ביצעו הכנות מנטליות ופיזיות, עבדנו על טכניקות ועל רגישות, איפה אפשר לשחרר טיפה ואיפה ללחוץ יותר", אמר תת ניצב יורם סופר, סגן מפקד מחוז ש"י. "מי ששם לב להתנהלות שלנו הבין שלא באנו לשעה אלא במטרה להעביר מסר. אין לנו שום יריבות עם אף אחד, אנחנו מבצעים משימה של הדרג המדיני. לא היה חובה לעשות את הוונדליזם (בבית הכנסת במאחז), עצם עניין התקיפה זה משהו חמור".

>> פינוי עמונה - כתבות נוספות:

עמונה פונתה - כעת נותרו פינוי הרכוש והרס המבנים והתשתיות

"כמה כסף קיבלת על הפשע הזה?": תיעוד מהאוטובוס שפינה את המפונים

"ציונאצים": צלבי קרס וכתובות נגד המשטרה רוססו בבית הכנסת בעמונה

בית הכנסת בעמונה במהלך יומו השני של מבצע הפינוי
בית הכנסת בעמונה במהלך יומו השני של מבצע הפינוי | צילום: רויטרס

דבריו של סופר מגיעים לאחר שבמשך כשעה וחצי פעלו כוחות הביטחון, ללא סוסים או פרשים, לפרק את הביצורים שמנעו מהם מלהגיע אל בית הכנסת במאחז. כשהגיעו אליו הושלכו לעברם מוטות ברזל ומטפי כיבוי, כשגם בקבוקי גז פלפל נשלפו לעבר השוטרים - דבר שהביא לפציעתם של כ-30 שוטרים. אחד-אחד פינו כוחות הביטחון את 100 המתבצרים, שחלקם קשרו את עצמם בשרשראות ובאזיקונים לחפצים שונים. עם סיום הפינוי, נראו בתוך בית הכנסת מראות קשים מאוד: צלבי קרס וכתובות נאצה ("ציונאצים") רוססו על הקירות, צמיגים ושלשלות שכבו על הרצפה, בתוך הבוץ, לידי ספרי תורה.

"אנחנו עסוקים בהרגעת הרוחות, הרוב המוחלט של החבר'ה הצעירים פה הם אנשים חמודים, מתוקים, ערכיים ונורמטיביים", אמר אביחי בוארון, מראשי המאבק בעמונה, במהלך הפינוי. מנגד, דוברת המשטרה, נצ"מ מירב לפידות, אמרה כי הפעלת הכוח נגד השוטרים הייתה מוגזמת מאוד: "יש פה התנגדות אלימה ואקטיבית שחוצה כל רף סביר ומוסרי, בטח במקום כזה קדוש כמו בית כנסת. זה פשוט חילול השם, אין לי דרך אחרת לתאר את זה".

גם עו"ד איתמר בן גביר, ששהה בתוך בית הכנסת בעת הפינוי, אמר כי הוא ראה בעצמו כיצד שוטרים נותנים סטירות, בעיטות ומכות למפונים - בעיקר כשהתקשורת לא נכחה במקום. לאחר הפינוי ישב הרב יאיר פרנק, רב המאחז, בבית הכנסת בראשו עמד בשנים האחרונות - ובכה: "אנחנו לא ממש מדינה דמוקרטית, אנחנו לא ממש עושים מה שהעם רוצה, אנחנו יודעים שהעם רוצה שעמונה תישאר". ספרי התורה של בית הכנסת נעטפו בטלית והוצאו מהמקום ללא טקס מיוחד. עד מחר, לפני כניסת השבת, צפויה השלמת פינוי כל הרכוש. השלמת פינוי המבנים והתשתיות תתקיים רק בתחילת השבוע הבא.

תושבי עמונה עוזבים את המאחז
תושבי עמונה עוזבים את המאחז | צילום: רויטרס

האלימות בה נתקלו אנשי כוחות הביטחון התקבלה בגינויים מקיר לקיר, על ידי חברי כנסת ושרים וגם על ידי תושבי עמונה עצמם, שאמנם קראו להם להגיע ולהצטרף אליהם במאבק בפינוי - אך ביקשו מהם מספר פעמים לא להתנגד באלימות.

ומה יהיה על גורלם של המפונים? כבר הערב יעלו נציגי משפחות המפונים בחזרה לעמונה, יחד עם אנשי משרד הביטחון, כדי לארוז את הציוד שהשאירו מאחור. את השבועות הקרובים הם יעבירו באכסניה בעפרה, ולאחר מכן יצטרך משרד הביטחון למצוא להם פתרונות דיור חלופיים - אך הם כבר לא מאמינים לאף מילה שיוצאת מהנהגת המדינה. "נזרקתי לרחוב, אין לי חלופה. אני יוצאת עכשיו למאבק על הבית הבא", אמרה שרה פינק שפונתה מהמאחז.

בתיעוד שהגיע לידי חדשות 10 נראה שוטר כשהוא משליך כיסא לעבר המתבצרים בבית הכנסת. "במהלך הפינוי של בית הכנסת, בו הופעלה אלימות קשה נגד השוטרים, הכוח הראשון שפרץ לבית עסק בפינוי המכשולים והרהיטים שפורעי החוק ששהו במקום ערמו", מסרה המשטרה. "הכוח פינה את הכיסאות במטרה להגיע למתבצרים. אם הייתה חריגה בהתנהגות במקום היא תיבדק והנושא יטופל".

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_ramonachair020217_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_9x448n9l' duration='61'']

"משטרת ישראל השלימה את משימתה וסיימה היום את פינוי עמונה. פינוי ישוב ו-40 משפחות מבתיהן הוא קשה ושובר את הלב, ליבי יוצא אל המשפחות וכואב את כאבן העז", אמר השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. "השוטרות והשוטרים פעלו ברגישות רבה מתוך הבנה לתחושות התושבים ומצבם. לצערי הרב היה על ההר קומץ אשר הגיע מחוץ ליישוב ונהג באלימות קשה כלפי השוטרים. מול אלימות זו נאלצו השוטרים להגיב בנחישות ולהשלים את משימתם".

ארדן הוסיף כי "חשוב לעשות אבחנה ברורה בין תושבי עמונה שמחו את מחאתם והביעו את כאבם לבין אותם עשרות נערים שאינם מייצגים את תושבי יהודה ושומרון ואשר סירבו להישמע לקריאות הרבנים והכניסו צמיגים מוטות ברזל ואמצעי לחימה לבית הכנסת ובכך פגעו במחאת התושבים. שוטרות ושוטרי משטרת ישראל ביצעו משימה מורכבת מאוד ועל כך נתונה להם הערכתי".

 

בהכנת הידיעה השתתף גם אלון בן דוד

תושבי עמונה בזמן הפינוי
תושבי עמונה בזמן הפינוי | צילום: רויטרס