מהפכת הקנאביס: מה המשמעות מאחורי החלטת ארדן?

הביקורת על התוכנית נובעת מכך שהיא עסקה רק בסמים הקלים ומכורים להרואין, למשל, ימשיכו להחשב עבריינים. בנוסף, נוצר חשש שיוטלו הרבה קנסות על צרכנים. ארדן ל"צינור": "לא מאמין שהמשטרה תשקיע באנשים שעושים שימוש עצמי"

מריחואנה
מריחואנה | צילום: רויטרס

ישראל הודיעה היום (חמישי) כי היא מצטרפת למספר מצומצם של מדינות בעולם המערבי שבהן שימוש בקנאביס לִצריכה פרטית הוא כבר לא עבירה פלילית.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הכריז על מהפכת הקנאביס בישראל אחרי מסע ציבורי של תוכנית ה"צינור" בחדשות 10. משמעות ההחלטה היא שבמקום הליך פלילי יוטלו קנסות על מי שייתפס עם כמות קנאביס של עד 15 גרם.

 

>> לכתבות נוספות בחדשות 10

הסערה בדרך? סוף שבוע יהיה חורפי, גשום וקר

הבנייה הלא חוקית במזרח י-ם: מונה צוות בראשות להאצת ההריסות

קמפיין חדש של מועצת יש"ע דורש מנתניהו לבנות מחוץ לגושים

ארדן התייחס לסוגיית הקנסות בראיון לתוכנית "הצינור" וניסה להרגיע את הטוענים כי כעת המשטרה תחפש את המעשנים במטרה להטיל עליהם קנסות כבדים. "אני בטוח שהמשטרה לא תשקיע באנשים שעושים שימוש עצמי, אלא אם כן מדובר בכאלה שמתנהגים בצורה בוטה במקום ציבורי".

 

השר ארדן הערב בתכנית "הצינור" >>

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_ardan2612017_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_mew10ous' duration='363'']

עוד הוסיף ארדן ש"אנחנו מבטאים פה נורמה חדשה. לא יתנו פה קנסות ללא היכר. אנחנו מסירים מהמשטרה נטל. ברגע שהרבה אנשים נורמטיבים משתמשים בקנאביס, אין לי טעם להטיל כתם פלילי על אנשים. השינוי הזה עדיין קשה עבורי, גם בלילה האחרון חשבתי הזה. כשהייתי יו"ר אל סם נחשפתי לבני נוער שמשתמשים בסמים ובן של חבר טוב שלי התאבד לאחר שהשתמש בסם. זה יודע שעישון קבוע הוא דבר מזיק".

בשנים האחרונות החלה להתגבש מדיניות של אי הפללה. שרת המשפטים איילת שקד הביעה תמיכה ווהתוצאות גם נראו בשטח כאשר נרשמה ירידה של 30% בפתיחת תיקים על צריכה עצמית לעומת עליה של 70% על גידול. בנוסף, בשנה האחרונה הוגשו רק 8 כתבי אישום על שימוש בקאנביס.

על פי התוכנית, יפסיקו שוטרים לאתר צרכנים בבתים פרטיים אלא רק במקומות ציבוריים. הקנסות יועברו לקרן ממשלתית יעודית לצורכי חינוך והסברה על סכנות הסמים. החשש בקרב רבים הוא שעמידה ביעדים של המשטרה מבחינתה תביא לקנסות מוגברים.

במחקר של הרשות למלחמה בסמים מיוני האחרון היה רוב גדול ללגליזציה, 47% בקרב בני 22-40 בעד לעומת 31% נגד. הביקורת על התוכנית היא שהוועדה עסקה רק בסמים הקלים ומכורים להרואין למשל ימשיכו להחשב עבריינים. אי הפללה הוא פתרון ביניים שיעילותו בהקטנת הפשיעה שנויה במחלוקת והקנסות הכבדים עלולים להעצים את אי השוויון החברתי בין אלה שיוכלו לשלם לאלה ממעמד כלכלי נמוך.

מנגד, ארדן חושש מעליה בשימוש בסמים בקרב בני נוער ומנסה לאתר פתרון טכנולוגי לזיהוי פשוט של שימוש בסמים בנהיגה. בעוד שלושה שבועות ההחלטה, שנותנת כוח רב למשטרה, צפויה לעבור בממשלה ובעוד שלושה חודשים היא צפויה לצאת לדרך.