מיוחד: שליח חדשות 10 בתוניסיה בביתו של מהנדס המל"טים של חמאס שחוסל

תיעוד מיוחד מתוניסיה: בפעולה מקצועית ומסתורית חוסל ביום חמישי מהנדס המל"טים של חמאס מוחמד א-זווארי, פעולה שמיוחסת בחמאס ובכלי תקשורת ערביים רבים - למוסד. שליח חדשות 10 לתוניסיה, מואב ורדי, הגיע לזירת החיסול ושוחח עם שכנים ועדי ראייה למותו של מי שהיה מבכירי המוחות של חמאס

כתב חדשות 10 מואב ורדי בטוניסיה
כתב חדשות 10 מואב ורדי בטוניסיה | צילום: חדשות 10 - צילום מסך

270 קילומטר דרומית לבירה טוניס, נמצאת לחוף הים התיכון העיר ספקס בה מתגוררים כ-300 אלף איש. שכונת אל עיין בעיר אינה שכונה של המעמד הגבוה, דוכני האוכל, והנערים על הקטנועים משדרים שגרה. אבל בסמטה שיוצאת מהרחוב הראשי התבצע ביום חמישי בבוקר חיסול של מקצוענים. "ראינו שהשמשה שבורה והוא עם פה פעור ומת", מספר שכן של המשפחה.

בבית השני מצד שמאל בסמטה אליה נכנסתי גרה משפחת א-זווארי. אב המשפחה מוחמד א-זווארי היה חבר כבר כ-10 שנים בזרוע הצבאית של חמאס. בתוך הבית נמצאת משפחתו, ששבה לפני זמן קצר מהלוויה. הם לא מוכנים שנצלם בבית. לא הצגתי עצמי כישראלי, ונכנסתי פנימה ללא המצלמה. קרוביו וחבריו טענו כי א-זווארי לא הביע חשש או פחד לחייו לאחרונה והם לא קיבלו עדיין שום מידע מהשלטונות לגבי נסיבות חיסולו.

לכתבות נוספות בחדשות 10:

מתווה עמונה: כל משפחה תקבל כמיליון שקלים פיצוי כספי על "שיקום חייה"

נתניהו על החקירה נגד גטאס: "מי שפוגע בביטחון המדינה - אסור שיכהן בכנסת ישראל"

פרסום ראשון: עמותה למען ילדים סורים נסגרה בחשד לקשרים עם התנועה האסלאמית

אשתו אמרה בראיון לאל-ג'זירה היום: ״חשבתי שמדובר בפיצוץ של גז. הוא הוא היה מלא בדם ובכדורים גם בצוואר וגם בלב. הוא אף פעם לא סיפר לי על שום פעילות שלו. אני דורשת מהשלטונות לא להפקיר את כבודו. ישראל נכנסה למדינה והפרה פה ריבונות". אחיו של א-זווארי סיפר לערוץ כי "אין ספק שמדובר בפעולה של מקצוענים. מדובר בכנופיה מיומנת״.

זיהויו של זווארי עם חמאס והאופן המיומן של פעולת החיסול גורמים בתוניסיה למסקנה כי זו הייתה פעולה של המוסד. היום מתפרסמים פרטים חדשים על אותו הבוקר: זווארי חזר מחו"ל 4 ימים לפני החיסול וככל הנראה היה במעקב צמוד מאז נחיתתו. הוא נמצא בבוקר בביתו בחברת קבוצת אנשים. אז קיבל שיחת טלפון, ככל הנראה מעיתונאית בעלת זהות הונגרית, ויצא מהבית כדי להתראיין על אגודת הטיסנים שלו.

ככל הידוע חוליית החיסול כללה גבר ואישה עם בעלי חזות מרוקאית עם דרכונים אירופיים, וגבר בעל אזרחות הולנדית. לשלטונות התוניסאים אין תשובות בינתיים. ביום חמישי הגיע א-זוארי לביתו. שם ירו בו המתנקשים מטווח אפס ווידאו הריגה. נכון לעתה יש שמונה עצורים ממוצא טוניסאי ודיווחים כי כוח החיסול כלל גם אזרחים ערבים שהתמקמו על האי ממול העיר.

הוא עזב את תוניסיה בשנת 91 בשל הזדהותו עם תנועת האחים המוסלמים והפך למהנדס אווירונאיטיקה. הוא חזר לפני מספר שנים למדינה ומעביר קורסים לאנשים שרוצים להתמחות בכלי טייס בלתי מאוישים.  אלא שעיסוקו בהדרכת טייס בתוניסיה היה כנראה רק כיסוי. לאור הפגיעה של ישראל במערך המנהרות מעזה, מנסה חמאס לפתח יכולות של שליחת כלי שייט וטייס בלתי מאוישים כפצצות נשלטות מרחוק ומוחמד א-זווארי הופך בשנים האחרונות למוח שמניע את הפרויקט הזה.

היום מתברר בתוניסיה כי זווארי נע בתדירות גבוהה בין סוריה, טורקיה, לבנון וטוניס.ועבד על דןקטורט בנןשא פיתוח צוללות לא מאוישות. אחיו אמר בראיון לאלגזירה : ״אני מאשר שהוא עבד על פיתוח צוללת בשלט רחוק. הוא תמך בהתנגדות הפלסטינית ותמיד הביע שמחה על ניצחונות שלה״

היריות הקטלניות בפתח בית משפחת א-זאווארי ביום חמישי בבוקר חשפו טפח ממלחמת צללים רבת עוצמה:
חמאס לא מפסיק לחפש חלופות לאמצעי תקיפה נגד ישראל ואף טוען היום כי הפרויקט של זווארי כבר הושלם. ישראל מנגד, אם נכונים הפרסומים כאן, גם מוכיחה שליטה מודיעינית ונכונות מבצעית לחזור לפעול במדינה ערבית.

מחמד אלזוארי, פעיל חמאס שחוס בטוניס
מחמד אלזוארי, פעיל חמאס שחוס בטוניס | צילום: ללא קרדיט

זיהויו של זווארי עם חמאס והאופן המיומן של פעולת החיסול גורמים בטוניס למסקנה כי זו הייתה פעולה של המוסד. היום מתפרסמים פרטים חדשים על אותו הבוקר: זווארי חזר מחו"ל 4 ימים לפני החיסול וככל הנראה היה במעקב צמוד מאז נחיתתו. הוא נמצא בבוקר בביתו בחברת קבוצת אנשים. אז קיבל שיחת טלפון, ככל הנראה מעיתונאית בעלת זהות הונגרית, ויצא מהבית כדי להתראיין על אגודת הטיסנים שלו.

ככל הידוע חוליית החיסול כללה גבר ואישה עם בעלי חזות מרוקאית עם דרכונים אירופאים, וגבר בעל אזרחות הולנדית. לשלטונות הטוניסאים אין תשובות בינתיים. יש שמונה עצורים ממוצא טוניסאי ודיווחים כי כוח החיסול כלל גם אזרחים ערבים שהתמקמו על האי ממול העיר.

עיסוקו בהדרכת טייס בטוניסיה היה כנראה רק כיסוי. לאור הפגיעה של ישראל במערך המנהרות מעזה, מנסה חמאס לפתח יכולות של שליחת כלי שייט וטייס בלתי מאוישים כפצצות נשלטות מרחוק ומוחמד א-זווארי הופך בשנים האחרונות למוח שמניע את הפרויקט הזה. היום מתברר בטוניס כי זווארי נע בתדירות גבוהה בין סוריה, טורקיה, לבנון וטוניס ועבד על דןקטורט בנןשא פיתוח צוללות לא מאוישות. אחיו אמר בראיון לאלגזירה : ״אני מאשר שהוא עבד על פיתוח צוללת בשלט רחוק. הוא תמך בהתנגדות הפלסטינית ותמיד הביע שמחה על ניצחונות שלה״

היריות הקטלניות בפתח בית משפחת א-זאווארי ביום חמישי בבוקר חשפו טפח ממלחמת צללים רבת עוצמה:
חמאס לא מפסיק לחפש חלופות לאמצעי תקיפה נגד ישראל ואף טוען היום כי הפרויקט של זווארי כבר הושלם. ישראל מנגד, אם נכונים הפרסומים כאן, גם מוכיחה שליטה מודיעינית ונכונות מבצעית לחזור לפעול במדינה ערבית.