"הוראת נתניהו להפסקת העבודות בשבתות - לא בסמכותו"

פרסום ראשון • בשעה שהתחדשו הנסיעות ב"קו המריבה", לחדשות 10 נודע כי ראש הממשלה ינסה לבטל גם השבוע את העבודות ברכבת בשבת. אלא שבלשכת היועמ"ש מתגבשת עמדה לפיה לנתניהו אין כל סמכות לעשות זאת, שכן היא בידי שר העבודה, חיים כץ. ברכבת ישראל העריכו: אם יבוטלו ההיתרים, תידרש השבתה של עד שלושה חודשים

חידוש תנועת הרכבות בקו החוף
חידוש תנועת הרכבות בקו החוף | צילום: חדשות 10

משבר הרכבת לא תם? עוד לפני השעה 19:00 הערב (ראשון) יצאה לדרכה הרכבת הראשונה על "מסילת המריבה" שפורקה והרכבתה מחדש הופסקה בסוף השבוע על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בניסיון למנוע משבר בממשלתו. אלא שלחדשות 10 נודע כי גורמים המעורים בפרטי השיחות בין לשכת נתניהו לזו של שר התחבורה, ישראל כץ, עולה שראש הממשלה מעוניין לקבל אליו את סמכויות ההחלטה בנוגע לעבודות הרכבת בשבתות, כאשר בכוונתו לבטל את העבודות המתוכננות גם לשבת הקרובה.

משבר הרכבת - כתבות נוספות:

אלא שלחדשות 10 נודע כי על רקע עתירתה של יו"ר מרצ, זהבה גלאון, לבג"ץ בנושא ביטול העבודות ברכבת ישראל בסוף השבוע האחרון, החלו בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לגבש את עמדת המדינה בנושא ונראה כי היא אינה לצדו של נתניהו. על פי המידע שנחשף הערב, העמדה המתגבשת היא שלנתניהו לא הייתה כל סמכות להורות על ביטול העבודות - שכן אלה נמצאות בידיו של שר העבודה, חיים כץ. כץ עצמו שהה בחו"ל בסוף השבוע. אם אכן כך יכריע מנדלבליט, הרי שנתניהו יצטרך להחליט אם לקחת מידיו של שר העבודה את הסמכויות בנושא זה.

ראש הממשלה נתניהו לצד שר התחבורה כץ בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו לצד שר התחבורה כץ בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס
העבודות להסרת מסילת הרכבת בת
העבודות להסרת מסילת הרכבת בת"א | צילום: רכבת ישראל

עבור רכבת ישראל, הימים האחרונים היוו את הגשמתה של התחזית שלהם לתרחיש בו ייאלצו לבצע את עבודות התשתית המרובות המתוכננות במהלך ימי העבודה הרגילים. גורמים המעורים בפרטים אף אישרו היום באוזני חדשות 10 כי כבר לפני שישה שבועות עודכנו ראשי המפלגות החרדיות על ידי בכירי משרד התחבורה על כך שאין מנוס מביצוע העבודות המתוכננות במהלך סופי השבוע.

לדברי הגורמים, הן דרעי והן ליצמן אמרו בפגישה, שנערכה בלשכת שר התחבורה, כי הם מבינים את הצורך המיוחד ודרשו רק שעבודות אלה יתקיימו לפי הכללים הקבועים. אלא שבשבועות האחרונים הלך וגבר הלחץ על המפלגות החרדיות, במיוחד על רקע העובדה שהעבודות הגיעו למקום פומבי, על נתיבי איילון, במסגרת הקמת המסוף החדש של תחנת רכבת השלום. לאור זאת, הקשיחו החרדים את עמדותיהם ואיימו שיפרשו מהממשלה. רק אז, נתניהו ניסה לגלגל את האחריות לפתחו של כץ.

כך או כך, ברכבת ישראל הסבירו היום כי לוח העבודות המתוכנן כולל שורה ארוכה של עבודות תשתית שכבר סוכמו מול קבלנים ונדרשות להתבצע בסופי שבוע. בין העבודות נמצאות חיבור הקו המהיר מתל אביב לירושלים, קו חיפה-כרמיאל, חשמול הרכבת, פרויקטי תקשורת, החלפה של מערכת השליטה והבקרה, והגדלת הקיבולת במסילות לאורך האיילון. לדבריהם, העבודות הקשורות בחוזים של מיליארדי שקלים, יכולות להתבצע רק כשאין כל פעילות. על כן, ביטול היתרי העבודה בסופי שבוע כליל תוביל לכך שתידרש השבתה של בין חודשיים לשלושה חודשים לשם השלמת העבודות.