האיחוד האירופי: "חוק העמותות מערער את הערכים המשותפים לנו ולישראל"

לאחר ש"חוק העמותות" עבר בתום דיון סוער בכנסת, זוכה החוק לביקורת חריפה מצד גורמים פוליטיים רבים בישראל ובעולם, בראשם האיחוד האירופי שמתח ביקורת על החוק באומרו כי הוא עלול לשבש את חופש הביטוי בישראל. גם גרמניה ביקרה את ישראל: "מודאגים מהאקלים הפוליטי הפנים-ישראלי"

קנצלרית גרמניה מרקל לאחר משאל העם בבריטניה
קנצלרית גרמניה מרקל לאחר משאל העם בבריטניה | צילום: רויטרס

"חוק העמותות" זכה לביקורת רבה וחריפה עוד לפני שעבר באופן רשמי, אך אחרי שאושר הלילה (שלישי) הוא זכה לביקורת חריפה יותר. ח"כ שלי יחימוביץ הפנתה את הזרקור לכיוונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והאיחוד האירופי אמר כי החוק החדש מערער את ערכי חופש הדיבור והדמוקרטיה ששותפים לישראל ולאיחוד.

האיחוד האירופי תקף את החוק החדש ובהודעה רשמית נאמר שנראה שהוא מכוון להגבלת פעילויות של הארגונים החברתיים-אזרחיים הפועלים בישראל. "ישראל נהנית מדמוקרטיה תוססת, חופש הדיבור ומחברה מגוונת שמהווה חלק אינטגרלי מהערכים שיקרים לישראל ולאיחוד האירופי", נכתב בהודעה, "החוק החדש מערער את הערכים האלו. אנו קוראים לישראל להמשיך לקדם את הארגונים הלא-ממשלתיים שפעילים בה, להימנע מפעולות שעלולות לסבך את המרחב שבו הארגונים החברתיים-אזרחיים פועלים ושעלולים לשבש את חופש הביטוי".

הממשל הגרמני העביר אתמול, עוד לפני שהחוק אושר, ביקורת רשמית על החוק, בה נאמר כי גרמניה מודאגת מהאקלים הפוליטי הפנים-ישראלי ומהקיטוב ההולך וגובר בשיח על פעילויות של ארגונים לא ממשלתיים בישראל. חשוב לציין כי גרמניה עצמה תורמת לעמותות הפועלות בישראל.

יושב ראש ועדת הידידות ישראל-גרמניה בפרלמנט הגרמני, פולקר בק, אמר כי בהעברת החוק ישראל לא השיגה דבר מלבד פגיעה במוניטין שלה כמדינה יהודית ודמוקרטית: "חוק העמותות החדש אינו נוגע לשקיפות כי זו כבר קיימת, הוא נוגע להחרגה של עמותות מסוימות והוא חד-צדדי. אני מודע לכך שהגרסה הסופית רוככה לעומת הכוונה המקורית, עם זאת עצם הרעיון הוא שגוי, זה לא מתאים לכנסת ישראל".

הביקורת על החוק לא מגיעה רק מחוץ לישראל, אלא גם מתוכה. חברת הכנסת שלי יחימוביץ ("המחנה הציוני") אמרה בתוכנית הבוקר כי מדובר ב"חוק שיימינג" ש"מטרטר את הארגונים ומאלץ אותם להיחקר בכל ישיבה של ועדות הכנסה".

עוד הוסיפה יחימוביץ כי "אין בזה כל רע, במיוחד כשמסתכלים על הפוליטיקאים הבכירים ביותר כמו ראש הממשלה נתניהו ושרת המשפטים שקד, שעיקר התרומות שלהם לפריימריז שלהם ניתנים על ידי אילי הון זרים עם הרבה מאוד אינטרסים, תרומות הרבה יותר גדולות ממה שאותם ארגונים מקבלים. מדובר בצביעות רבה מאוד מכיוון שהחוק מחוקק מסיבה אחת - 'כי הם יכולים', כדבריה".

שרת המשפטים איילת שקד בכנסת לשכת עורכי הדין באילת
שרת המשפטים איילת שקד בכנסת לשכת עורכי הדין באילת | צילום: ארן דולב