הקהילה הבינ"ל מקימה בלי ישראל את התשתית למדינה פלסטינית. פרשנות

ועידת שרי החוץ בפריז בסוף השבוע לדיון ביוזמה הצרפתית לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. התקווה במצרים להפוך למתווכים, הצוות שחשף מתווה ביטחון אמריקני להסדר הקבע. בישראל עוד לא ממהרים למו"מ, אך העולם כבר נערך למדינה פלסטינית

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס | צילום: קובי גדעון / לע"מ

בסוף השבוע הקרוב יתכנסו בפריז שרי חוץ מ-28 מדינות בניסיון להשיג הסכמה בינלאומית על תשתית למשא ומתן מחודש בין ישראל והפלסטינים. ללא כל נציג מירושלים או מרמאללה, ידונו שרי החוץ במסמך המדיניות שגיבשו הצרפתים לקראת אפשרות של כינוס ועידה בינלאומית לקראת סוף השנה במטרה להתניע את השיחות שנכנסו להקפאה לפני כשנתיים. שורת פרסומים וצעדים בשבועות האחרונים מראים כי הקהילה הבינלאומית מתחילה, בלי מעורבות ישראלית רשמית, להקים את התשתית להקמתה של מדינה פלסטינית.

עוד בחדשות 10:

על פי הפרסום הבוקר ב"הארץ", הצרפתים מעוניים שיוגדר זמן קצוב לכל משא ומתן עתידי בין ישראל לפלסטינים. עוד מציעה רפת במסמך, שאחת ממטרות התהליך שיחל במפגש תהיה גיבוש עקרונות בינלאומיים לפתרון סוגיות הליבה להסדר הקבע, שבהתאם להם יתקיים כל משא ומתן ישיר בעתיד.

במסגרת המסמך מדגישה צרפת את חלקם של כל הצדדים שהיו מעורבים בעבר בניסיון קידום השיחות בין הצדדים, אולם מתחת לפני השטח מנסה פריז להחזיר את עצמה לעמדת שחקנית מפתח בזירה המדינית הבינלאומית. אלא שהאמריקנים לא ממהרים לוותר על הבכורה ולראייה הוועידה החגיגית שתכננו לקיים במהלך הקיץ, נדחתה לבקשתה של וושינגטון למועד בלתי ידוע בסוף השנה, אחרי הבחירות בארצות הברית, ככל הנראה.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד ויו
נשיא צרפת פרנסואה הולנד ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בפריז | צילום: רויטרס

ברשות הפלסטינית ובמצרים תולים תקוות גדולות בוועידה. אחרי שברמאללה הצליחו לגייס את הליגה הערבית לעמוד לצדם מול ישראל, ברמאללה משמיעים קולות לפיהן דווקא ממשלה המורכבת מנתניהו, בנט וליברמן תצליח להביא להסכמות. רק אתמול אמר יו"ר הרשות הפסלטינית, אבו מאזן, בפגישה עם ראשי רשויות ישראליים: "אנחנו יודעים כי הימין הוכיח בעבר כי הוא יודע לעשות שלום". במקביל, גורם ישראלי טען בימים האחרונים כי המצרים מקווים כי בוועידה בפריז ינתן להם אור ירוק להפוך למתווכים פעילים בין ישראל והפלסטינים, ותוענק תמיכה ליוזמת השלום של הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי.

בישראל מביעים חשש מהיוזמה הצרפתית. החשש אינו מהוועידה שתתכנס בסוף השבוע או מההחלטות שיתקבלו בה, כמו מכדור השלג שעשוי להתיחל ולהתגלגל בסיומה. הצרפתים מעוניינים שבסוף הוועידה יוקמו צוותים בינלאומיים שיחלו לדון בכל הנושאים העומדים למשא ומתן בין ישראל והפלסטינים לגיבוש תשתית שעל פיה יתנהל המשא ומתן בין הצדדים. אולם החשש הגדול ביותר של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא מהחודשים האחרונים של ברק אובמה כנשיא ארצות הברית. החשש של נתניהו הוא כי מהבחירות בנובמר ועד כניסת הנשיא או הנשיאה החדש/ה, עלול אובמה לקדם הצעת החלטה בנושא במועצת הביטחון של האו"ם או לפרסם הצהרה הקובעת פרמטרים למשא ומתן עתידי.

צילום: רויטרס
נשיא ארה
נשיא ארה"ב לאחר אירוע הירי בקליפורניה | צילום: רויטרס

במקביל למאמצי צרפת בזירה המדינית, מכון מחקר אמריקני פרסם הלילה מסמך מדיניות שגיבשו קבוצת חוקרים ישראלים ואמריקנים, בהם גם אלוף פיקוד המרכז לשעבר, גדי שמני, שנועד להציג מתווה להסדר הביטחוני בין הצדדים. מאחורי המסמך עומדות דמויות שהיו מרכזיות וקשורות לצוות בראשות הגנרל ג'ון אלן שהוביל את המאמצים האמריקנים לפתוח בשיחות בין הצדדים על הנושא הביטחוני.

בישראל לא רצו להיות מעורבים בשיחות שקיים אלן עם גורמים בשני הצדדים וקצינים בצה"ל אף קיבלו הנחייה שלא לשתף פעולה עם הקצין האמריקני. עם זאת, ההצעות המוצגות במסמך מתבססות גם על רעיונות שגובשו במסגרת השיחות שכן קיים אלן עם גורמים פלסטינים ומומחים ישראלים ב-2014. בין היתר מוצעת הקמתו של כוח אמריקני שיוצב בבקעת הירדן ולא יסתפק בפעולות פיקוח, אלא גם יקיים פעילות מבצעית.

עוד מוצע להקים כוח שיטור פלסטיני והקמת מערכת חוקית מיוחדת במדינה העתידית שתעסוק אך ורק בלחימה בטרור. המסמך גם מציג מתווה הדרגתי עד ליישום מלא של הסדר הקבע, ובין היתר מציע כבר עתה להתחיל ברישום ביומטרי של העובדים במעברים הישראלים בפיקוח אמריקני וירדני. עוד מציע המסמך הצבת כוחות אמריקנים בגבעת הצופות על נתב"ג, ובכל מקרה קובע את העברת האזור לידי הפלסטינים רק בשלב האחרון של ישום הסכם עתידי.