מאחורי הקלעים: התיווך הזר בין נתניהו והרצוג, ושינוי הכיוון לליברמן

הניסיון של טוני בלייר לתווך בין רה"מ ויו"ר האופוזיציה. המגעים שנמשכו עד השעות הקטנות של ליל אמש. סירובו של יו"ר ישראל ביתנו להאמין להצעות שקיבל מנתניהו • השעות הדרמטיות של המשא ומתן הקואליציוני

הרצוג, נתניהו וליברמן
הרצוג, נתניהו וליברמן | צילום: רויטרס, חדשות 10

היום שנפתח בנאום של יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, בדרך למשרד החוץ, נגמר הערב (רביעי) כשיו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בדרך למשרד הביטחון. כבר בשבוע שעבר, כפי שנחשף בחדשות 10, העביר נתניהו לליברמן הצעה להתמנות לשר הבכיר בממשלתו, אולם רק מסיבת העיתונאים שכינס יו"ר ישראל ביתנו היום היא שהכריחה את נתניהו ליזום את הפגישה שכנראה חתמה את הרחבת הממשלה. בינתיים גורלו של שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, עוד לוט בערפל, אולם ההערכה היא כי הוצע לו תפקיד שר החוץ.

עוד כתבות בנושא:

המגעים בין נתניהו והרצוג נמשכו כמעט עד הרגע האחרון. לחדשות 10 נודע כי מאחורי הקלעים הוביל ראש ממשלת בריטניה לשעבר ושליח הקוורטט למזרח התיכון בעבר, טוני בלייר, את המאמצים לשידוך בין ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה. לתוך זה, ככל הנראה היה זה בלייר שגייס את נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, להפיח רוחות של שינוי במזרח התיכון ולקרב את הקמת ממשלת האחדות.

נתניהו ויעלון בישיבת הממשלה השבועית
נתניהו ויעלון בישיבת הממשלה השבועית | צילום: רויטרס

אך מעשה התיווך לא צלח. גורמים בכירים בקואליציה שפנו היום לראש הממשלה בניסיון להבין כיצד התחולל השינוי של היממה האחרונה שטרף את כל הקלפים, שמעו ממנו כי עד השעה 1:00 הוא עוד ישב עם השר יריב לוין ועם עורך הדין דוד שמרון, וביחד ניסחו טיוטות הצעה ליו"ר המחנה הציוני. לדברי גורמים המעורים בפרטים, הרצון של נתניהו לצרף את הרצוג וחבריו היה אותנתי. עם זאת, בשעת לילה הבין כי המהלך לא ייצא אל הפועל.

לטענת הרצוג, במסיבת העיתונאים שקיים אחרי שהבין כי אפסו הסיכויים להסכם, הוא טען כי הוא זה שהודיע באישון לילה לנתניהו על הקפאת המהלך. "המשא ומתן הסתיים כיוון שהגענו לדרך ללא מוצא לאחר שורת סיכומים מרחיקי לכת", הוא טען. "דרשתי שכל הסיכומים יהיו כתובים, אך ראש הממשלה סירב לכך בעיקר בנוגע לחזון שתי המדינות ודרש שזה יישמר כהתחייבות בעל פה. אני לא מאמין בבעל פה".

יו
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן | צילום: חדשות 10
צילום: חדשות 10

במקביל למגעים עם הרצוג, לא חדל נתניהו מלגשש גם בסביבתו של שותפו לשעבר למפלגה ולשולחן הממשלה. ההחלטה לשנות כיוון ולפנות אל הימין להרחבת השורות התחוללה, ככל הנראה, אחרי שנתניהו הבין כי צירוף העבודה מעמיד בסיכון את תמיכת חברי הבית היהודי, או חלקים מהמפלגה, בקואליציה.

כפי שדווח בחדשות 10, ליברמן קיבל מנתניהו דרך מתווכים את ההצעה לשמש שר הביטחון. אולם עד היום התקשה ליברמן להאמין בכנות ההצעה. שרים בליכוד דחפו את נתניהו להגיע להסכם עם ליברמן, גם על חשבון יעלון, ובעוד הרצוג נשא בבוקר נאום חלבי שבו הודיע על הקפאת השיחות, ליברמן התייצב כמנצח של משחק הפוקר הפוליטי. "אם יתקשרו ויעבירו מסר ישיר ולא הדלפות בעילום שם כדי להלבין את כניסת העבודה לממשלה אז יש על מה לדבר", הבהיר ליברמן.

ההצהרה החלה לגלגל את כדור השלג. הדרישה של ליברמן להציג בפניו את ההצעה לתפקיד שר הביטחון באופן רשמי, הובילה אותו את לשכתו של נתניהו בשעות אחר הצהריים, שם שמע ממנו את ההצעה להתמנות לשר ולקבל לידי מפלגתו גם את תיק קליטת העלייה ואת הטיפול בפנסיות של העולים. בסיום הפגישה הודיעו במפלגת הליכוד כי נתניהו וליברמן החליטו על הקמת צוותי משא ומתן, בעוד מקורבים לליברמן מסרו כי הוא הסכים עקרונית להצעה ויתכן כי כבר ביממה הקרובה יסוכמו כל הפרטים. הערב נועדו צוותי המשא ומתן בראשות ליברמן והשר לוין. בסיומה נמסר: "הישיבה התקיימה בצורה עניינית וטובה. סוכם כי מחר יימשך המו״מ על מנת לסיים אותו בהקדם האפשרי".