סנגוריו של פולארד דורשים להסיר המגבלות: "תנאים מדכאים ולא מוצדקים"

עורכי דינו של המרגל הישראלי ששוחרר מהכלא אחרי 30 שנה פנו לבית המשפט בבקשה להסיר מעליו את המגבלות שהושתו עליו. "ועדת השחרורים קבעה שאין סיכוי ממשי שייבצע פשע נוסף", טענו. בבית הלבן שבו והבהירו כי לא יתערבו בנושא

ג'ונתן פולארד בניו יורק לאחר שחרורו מהכלא | צילום: רויטרס

שעות ספורות אחרי שהושלם תהליך שיחרורו מהכלא לאחר 30 שנה מאחורי הסורגים, פנו היום (שישי) עורכי דינו של המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד לבית המשפט בניו יורק בבקשה להסיר את המגבלות שהושתו עליו במסגרת תנאי השחרור שלו. לטענתם, ועדת השחרורים של משרד המשפטים האמריקני קבעה כי הסיכוי שייבצע פשע נוסף אינו ריאלי ועל כן אין צורך בהן.

פולארד ריצה עונש מאסר על ריגול לטובת ישראל, ושוחרר אחרי 10,956 ימים בכלא האמריקני. הוא יצא מהכלא  באישון לילה, במסגרת הפרופיל הנמוך של תהליך השחרור וכחלק מהאסטרטגיה של עורכי דינו, שחושבים שאם לא תהיה "חגיגה תקשורתית" סביב השחרור, האמריקנים יגלו בהמשך נדיבות ויצמצמו את תקופת התנאים המגבילים. היום הוא הגיע ביחד עם רעייתו אסתר לניו יורק, שם הם צפויים להעביר את סוף השבוע. על פי הדיווח ב-NPR, הרדיו הציבורי בארצות הברית, פולארד צפוי להתחיל לעבוד בחברת השקעות בניו יורק.

עוד כתבות בנושא:

בפנייה לבית המשפט נכתב ש"התנאים שוועדת השחרורים קבעה אינם חוקיים ואינם הגיוניים". "למרות המסקנה שהסיכוי קלוש שמר פולארד יבצע עבירות נוספות, ועדת השחרורים השיתה תנאים מדכאים לשחרור", כתבו עורכי הדין. "אלה כוללים דרישה שמר פולארד יענוד אזיק אלקטרוני ויהיה נתון למעקב תמידי באמצעות GPS, מעקב אחרי פעולותיו של פולארד במחשב וכן של כל מי שיעסיקו. לטענת ועדת השחרורים, מטרת הצעדים האלה היא להבטיח שמר פולארד לא יבצע עבירות נוספות, ובמיוחד שלא יחשוף מידע מסווג נוסף".

צילום: המטה לשחרור פולארד

צילום: רויטרס

צילום: המטה לשחרור פולארד

הצהרת נתניהו לאחר שחרור פולארד

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_bibi201115pollard_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_b4agfzes' duration='52']

צילום: רויטרס

הם ציינו כי לפי החוק, אחרי 30 שנות מאסר, אסיר רשאי לחנינה אלא אם ועדת השחרורים מוצאת כי הוא הפר פעמים רבות את תנאי בית הכלא שבו הוחזק או אם ישנו סיכוי שלאחר שחרורו הוא יבצע פשעים נוספים. לדבריהם, בכל הפעמים שעלה עניינו של פולארד בפני ועדת השחרורים בעבר, צוין כי היה "אסיר למופת" וכי בעדויות שהוצגו בפני ועדת השחרורים בפעם האחרונה, הובהר כי ספק אם יהווה איום.

עורכי הדין שבו וציינו את העובדה שמשרד המשפטים האמריקני אמר כי הוא לא יתנגד לשחרורו של המרגל הישראלי שנלכד בשנת 1985 אחרי שהעביר מידע ממודיעין הצי האמריקני לידי הביון הישראלי. כמו כן, ציינו את עדותו של הסנאטור דניס דה-קוצ'יני ששימש ראש ועדת המודיעין בסנאט בעת מעצרו של פולארד, שאישר ש"המידע יהיה חסר כל ערך עבור מישהו כיום".

בבית הלבן שבו והדגישו היום כי אין לממשל בוושינגטון כל כוונה להתערב בנושא המגבלות על פולארד, בהן איסור יציאה מארצות הברית למשך חמש שנים. "לנשיא אין כל תוכנית לשנות את אופן השחרור", אמר בן רודס, סגן היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן, בשיחה עם כתבים על המטוס הנשיאותי בדרך למלזיה, והפנה את השאלות למשרד המשפטים. גורמים בכירים אחרים בממשל אמרו כי משרד המשפטים לא שוקל גם כן את בקשתו של פולארד או מתכוון לעשות זאת.