לא אסיר, אבל לא חופשי: המגבלות שיוטלו על פולארד

עם אור ראשון בצפון קרוליינה יחל ג'ונתן פולארד את מסעו אל מחוץ לכותלי הכלא בפעם הראשונה מזה 30 שנה. שחרורו הותנה בשורה ארוכה של מגבלות, בהן אף איסור גישה לאינטרנט

ג'ונתן פולארד | צילום: רויטרס

אחרי 30 שנה מאחורי סורג ובריח, ייצא מחר (שישי) המרגל הישראלי, ג'ונתן פולארד, מהכלא המאובטח בצפון קרוליינה. מחוץ לכותלי הכלא תחכה לו רעייתו אסתר וכמה ממקורביו, משם ייצא לדרכו לניו יורק להתחיל בחייו מחדש. עם זאת, גם עתה הוא לא צפוי להיות אדם חופשי לחלוטין ויהיה נתון לשורה של מגבלות מחמירות.

המרגל הישראלי, בן 61, שהה בשבע השנים הראשונות אחרי מעצרו ב-1985 בכלא באילינוי, וב-23 השנים האחרונות הוא היה כלוא בכלא באטנר שבצפון קרוליינה.

בשעה 6:00 (שעון מקומי) צפוי להתחיל תהליך השחרורים בבית הכלא שבצפון קרוליינה. רשויות הכלא מסרבות למסור מידע לתקשורת לגבי שעת השחרור המדויקת. בתום התהליך ייפגש המרגל הישראלי עם רעייתו ועורכי דינו, משם יחל את מסעו. בסביבתה של אסתר פולארד אמרו היום כי היא נרגשת מאור לקראת השחרור ומתכננת עבורו את ארוחת השבת הראשונה שלו מחוץ לכלא.

פולארד עתיד להגיע בסופו של דבר לניו יורק, שם מונה לו קצין המבחן על ידי משרד המשפטים האמריקני. בכפוף לחוק חופש המידע, העביר המשרד את ההגבלות שהשיתה עליו ועדת השחרורים, אולם את רובם ככולם היא מחקה בטענה לשמירת צנעת הפרט של פולארד, בהם כתובת מגוריו החדשה, העבודה המיועדת לו ושמו של קצין המבחן שמונה לו.

עם זאת, גם לאחר שחרורו הוא יהיה נתון לשורה ארוכה של מגבלות. בין היתר, כל בקשה ליציאה מחוץ לרדיוס של אזור מגוריו תחייב אישור של קצין המבחן, בקשות מהותיות יותר יחייבו מתן אישור מיוחד מוועדת השחרורים. כמו כן,  ייאסר עליו לטוס לישראל ואף אסור יהיה לו לגלוש באינטרנט.