ועדת השחרורים תחליט אם ומתי יוכל פולארד לעזוב את ארה"ב

בניגוד לפרסומים השונים על כך שהמרגל הישראלי לא יורשה לעזוב את ארה"ב 5 שנים לאחר שחרורו, מבדיקת חדשות 10 עולה כי לא קיימת שום מגבלה אוטומטית בנושא וההכרעה תיפול בוועדת השחרורים. פולארד עצמו מתכוון לפנות אל הנשיא אובמה בבקשה להגר לישראל, אך ההערכה היא שכן תחול מגבלה כזו או אחרת על עזיבתו את המדינה

הפגנה לשחרור ג'ונתן פולארד | צילום: רויטרס

החוק האמריקני איננו מטיל מגבלת זמן אוטומטית על יציאתו של ג'ונתן פולארד מארצות הברית אחרי שישוחרר, כך עולה הערב (רביעי) מבדיקה של חדשות 10. בניגוד לפרסומים השונים על כך שהמרגל הישראלי לא יורשה לעזוב את שטח ארה"ב 5 שנים לפחות לאחר שייצא לחופשי, מי שתכריע אם להטיל מגבלה כזו או אחרת היא ועדת השחרורים.

פולארד, שיסיים לרצות את עונש המאסר שלו בעוד פחות מארבעה חודשים, ימתין להחלטה של ועדת השחרורים והיא תהיה המחייבת בנושא. מבחינה טכנית, יכולה הוועדה להטיל על פולארד מגבלה שתמנע ממנו לעזוב את ארה"ב לאורך כל פרק זמן שתמצא לנכון, וההערכה היא שכן יוחלט על מגבלה מסוימת. יש לציין כי לנשיא האמריקני סמכות להפר כל החלטה של הוועדה בנושא.

ללא כל קשר, במהלך 104 הימים שנותרו לו להעביר בכלא "בטנר" שבצפון קרוליינה יצטרך פולארד לעבור בהצלחה קורס שאמור להכשיר אותו לחיים מחוץ למאסר. עוד לפני שיגיע לישראל, אם תאשר זאת ועדת השחרורים, פולארד יחיה ויעבוד באזור ניו יורק בעבודה מאושרת. כמו כן, הוא יחויב בהתייצבות תקופתית בתחנת המשטרה.

נשיא ארה
נשיא ארה"ב, ברק אובמה | צילום: רויטרס

פולארד עצמו כבר הבהיר כי הוא מעוניין לבנות את חייו בישראל לאחר שייצא מהכלא. ככל הידוע, הוא מתכוון לפנות לנשיא, ברק אובמה, בבקשה מיוחדת לאפשר לו לעזוב את ארצות הברית. זאת, לאחר ששכנע את ועדת השחרורים כי אין לו כל כוונה לשוב ולרגל לטובת מדינה כלשהי, וכי המידע שנמצא בידיו התיישן ואיננו רלוונטי עוד.

בממשל האמריקני פסלו היום כל טענה לפיה לשחרור המתקרב של פולארד יש קשר כלשהו להסכם הגרעין שהושג עם איראן. מי שהיה תובע במשפט פולארד, ג'וסף דאג'נובה, נשמע היום משוכנע שהממשל כן היה מעורב בכך והוא התבטא בחריפות: "טעות לשחרר את פולארד אחרי שני שלישים מהעונש. מדוע ועדת החנינה קיימה שימוע כדי להחליט אם לשחרר אותו או לא, ומדוע משרד החוץ משתתף בזה בכך שהוא איננו מתנגד?", הוא תהה.