אישום: תיעד את פעילות צה"ל בצפון והעביר מידע לסוריה

כתב אישום חמור הוגש כנגד צדקי סלימאן אחמד מקת, בן 48 ממג'דל שאמס, בגין ריגול נגד ישראל וסיוע לאויב במלחמה. מחקירת הנאשם עולה כי הוא אסף מידע אודות פעילות צה"ל בגבול הצפון והעביר אותם לגורמי מודיעין וממשל בסוריה. בעבר הוא ריצה עונש מאסר של 27 שנים בגין עבירות ביטחוניות ושיתוף פעולה עם הסורים

סדקי אלמקת, המואשם בריגול נגד ישראל וסיוע לאויב
סדקי אלמקת, המואשם בריגול נגד ישראל וסיוע לאויב | צילום: סמי עבד אל-חמיד

הפרקליטות הגישה הבוקר (שישי) לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב אישום חמור כנגד צדקי סלימאן אחמד מקת, בן 48 מהכפר מג'דל שמס שברמת הגולן, בגין ריגול נגד ישראל, סיוע לאויב במלחמה, קשירת קשר לביצוע פשע ומגע עם סוכן חוץ.

במסגרת הפרשה שהותרה הבוקר לפרסום, מספר תושבי רמת הגולן נעצרו על ידי המשטרה והשב"כ בחשד למעורבות בפעילות שעיקרה איסוף ותיעוד מידע בגבול הצפון. על פי החשד, איסוף המידע כלל בין היתר תיעוד של פעילות צה"ל בגזרה והעברתו לגורמי מודיעין וממשל בסוריה.

מהחקירה עלה כי מקת, הנאשם, תיעד את פעילות צה"ל בגבול הצפון, אסף מידע אודותיה (גם בסיוע אחרים) והעביר אותו לאותם גורמים בסוריה. העברת המידע התבצעה באמצעות העלאת חומרים לאינטרנט, פרסום חומרים בטלוויזיה הסורית ובאמצעות קשר ישיר עם גורמים סוריים.

בחקירתו הודה הנאשם כי אסף את המידע בנוגע פעילות צה"ל בגבול ואכן פרסם את החומרים ברשת ובתכנית טלוויזיה סורית. כמו כן הוא הודה בקשר למדחת צאלח, איש ממשל סורי המוכר בקשריו לגורמי מודיעין סורים.

במסגרת הטיפול בפרשייה נעצרו כאמור בני אדם נוספים, אשר עלו כמי שסייעו למקת בפעילות איסוף המידע. סנגורו של הנאשם, רסלאן מחאג'נה, טען כי מרשו מכחיש את כל המיוחס לו.

תותחי צה
תותחי צה"ל בצפון רמת הגולן | צילום: רויטרס

שוחרר לאחר 27 שנות מאסר בכלא הישראלי

לא מדובר בפעם הראשונה שאישומים חמורים עולים כנגד תושב רמת הגולן. מקת שוחרר מהכלא בישראל ב-2012 לאחר שריצה לא פחות מ-27 שנות מאסר בגין עבירות ביטחוניות, בהן תכנון לפגוע בבסיסי צה"ל ברמת הגולן ושיתוף פעולה עם סוריה. הוא מוכר כתומך במשטרו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד, ולכן קבלת הפנים במדינה בעת שחרורו הפכה למפגן כוח של אלפים מתומכי המשטר.

נשיא סוריה אסד בראיון לרשת BBC
נשיא סוריה אסד בראיון לרשת BBC | צילום: רויטרס

בתחילת החודש פורסם בחדשות נענע 10 דיווח של רונן סולומון מהאתר "אינטלי טיימס", על פיו תומכים המזוהים עם המשטר הסורי פועלים לעתים ב"כסות" עיתונאית בגבול הצפון, כדי להעביר מידע שעלול לשמש את גורמי המודיעין בסוריה.

בדיווח עלה כי ברוב הפעמים אכן מדובר בדיווח עיתונאי, אך במקרים מסוימים עלולה להיות פעילות זו מוזמנת על ידי אנשי מחלקת "פרע פלסטין" של המודיעין הצבאי הסורי. לאחרונה עולה החשש כי ארגון החיזבאללה והמודיעין האיראני, שפועלים להקמת חזית חדשה נגד ישראל בגולן, ירחיבו את יכולות האיסוף המודיעיניות על הנעשה בצד הישראלי של הגבול.