לפיד לחדשות 10: "צורכי הביטחון גדלים, אבל אי-אפשר לקחת מהאזרחים"

בעוד נתניהו התייצב לצד משרד הביטחון וטען שנדרשים עוד "מיליארדים רבים", שר האוצר הציב את העלאת המסים כ"קו אדום" מבחינתו והבהיר: "לא יכול להיות ששוב ושוב ישלחו יד לכיס האזרח". מקורבי ראש הממשלה: "הוא לא יתפשר על עקרונותיו"

לפיד ונתניהו
לפיד ונתניהו | צילום: רויטרס

שר האוצר מוכן להתגמש בנושא תקציב הביטחון, אך דבק בסירובו להעלות מסים: בראיון לחדשות 10 אמר הערב (ראשון) יאיר לפיד כי העלאת מסים נוספת היא "קו אדום" עבורו. "יש לי ערכים שעליהם הלכתי לבחירות ואף אחד לא יגרום לי להתכופף. הערך הראשון הוא טובתם של אזרחי ישראל. אנחנו לא נעלה מסים", אמר לפיד. "אנחנו לא יכולים שוב להעלות מסים לאזרחי ישראל. לא יכול להיות שהפרה החולבת הקרויה משלם המסים הישראלי שוב ושוב כשיש בעיה ישלחו את היד לכיס שלו ויקחו ויקחו".

במערכת הכלכלית הציגו את הפגישה היום של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם לפיד ועם נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, כניסיון לסיים את המשבר בנושא התקציב. עם זאת, גורמים שנכחו בחדר סיפרו שנתניהו התמקד בעיקר בתוספת הנדרשת לתקציב הביטחון, לפיד עסק בחוק מע"מ אפס ואי-העלאת המסים, בעוד פלוג דאגה שתקציבי החינוך והרווחה לא ייפגעו. לפיד, טענו, הסכים להתגמש ולאפשר העלאה של עד 7 מיליארד שקלים בתקציב הביטחון.

הערב, בדברים שנשא מסגרת כנס הסייבר הבינלאומי שעורכת סדנת יובל נאמן באוניברסיטת תל אביב, הציב נתניהו את הביטחון בראש סדר העדיפויות. "המיליארדים שהשקענו בביטחון הצילו את מדינת ישראל כלכלית. אנו זקוקים להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון במיליארדים רבים", אמר נתניהו ועקץ את לפיד: "מדינת ישראל זקוקה לתקציב אחראי שייתן מענה לצרכים ביטחוניים ולא ידרדר אותנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג | צילום: לע"מ

שר האוצר יאיר לפיד בראיון לחדשות 10
שר האוצר יאיר לפיד בראיון לחדשות 10 | צילום: חדשות 10

לטענת נתניהו, בזכות האחריות שבה התנהלה הממשלה בשנים האחרונות ישראל לא הדרדרה כמו כלכלות מערביות אחרות. "המיליארדים שהושקעו באלפי מיירטים של כיפת ברזל אפשרו לכלכלת ישראל להמשיך לתפקד במהלך המערכה האחרונה ומנעו בריחה של השקעות בישראל", הוא טען. "יש בכוחנו לעמוד באתגרים הללו בתנאי שנעשה זאת באחריות ולא נדרדר את ישראל לגרעון בלתי נשלט".

בראיון לחדשות 10 לפיד לא הכחיש את העובדה שיש צורך להעלות את תקציב הביטחון, אך טען שהעלאת המסים הקודמת מאפשרת לממשלה לנהל את התקציב מול איומי הביטחון שהתגלו ומתעצמים מבלי לפגוע באזרחים. "לצבא לא הייתה בעיה תקציבית במלחמה. העברתי תקציב קשה כדי שנוכל עכשיו אחרי מבצע צבאי ארוך וצרכי ביטחון גדלים, והם גדלים, אני לא כופר בכך, יהיה אפשר לעשות את מה שצריך לעשות מבלי לשלוח יד לכיסם של אזרחי ישראל", טען לפיד. "אנחנו מנהלים דיון על צורכי הכלכלה מול צורכי הביטחון. אנחנו צריכים לדאוג לביטחון ישראל. יש סדרה של איומים, צריך לטפל במערך הלוחם, אבל לא צריך לשפוך לבור שחור ויש מספיק מקומות במערכת הביטחון שאפשר לקצץ בהם".

כוחות של צה
כוחות של צה"ל יוצאים מהרצועה במבצע "צוק איתן" | צילום: רויטרס

על קיצוצים אפשריים בתקציבי משרדי הממשלה אמר שר האוצר כי "אין שר במדינת ישראל שלא חושב שלא צריך להעלות את תקציבו. בעולם מושלם כולם צודקים. התפקיד שלי הוא לכנס את כל זה כך שהביטחון לא ייפגע והכלכלה לא תיפגע".

לפיד התייחס גם לקידום חוק "מע"מ אפס" שחזר בשבועות האחרונים לכותרות והבהיר כי הממשלה תתמוך בו. "החוק יעבור. אנחנו בסוף התהליך בוועדת הכספים. החוק הוא לא דבר העומד בפני עצמו. זו ההזדמנות היחידה שזוגות צעירים ממעמד הביניים ששירתו בצבא שתהיה להם דירה. בלי זה לעולם לא תהיה להם דירה. הממשלה העבירה את החוק. זו החלטת ממשלה. כל השרים, ראש הממשלה הצביעו בעד", אמר לפיד.

למרות שההערכה במערכת הפוליטית שהקרב הנוכחי על התקציב עשוי להביא לבחירות, שר האוצר טוען שהוא לא רואה סיבה שהקואליציה תפורק: "הממשלה נבחרה לארבע שנים. אני לא רואה סיבה ללכת לבחירות כל עוד יש איזון נכון בין כלכלה לביטחון ולצרכים החברתיים. אני לא רואה סיבה לפרק את הממשלה. אני לא חושב שזה דבר טוב למדינה".

אך בסביבתו של ראש הממשלה נשמעו היום פחות משוכנעים. ההערכה של מקורבים לנתניהו היא שהוא לא במצב רוח של פשרות על העקרונות הכלכליים שלו שהציג הערב - גם העלאת הביטחון התנגדות להגדלת הגירעון. לדבריהם, בעוד שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם, לפיד עשוי לפרוש מהממשלה ואם יעשה זאת המשמעות היא בחירות. "אין לראש הממשלה יותר מדי אופציות למשחק", הם אמרו.