אינדיק: "המו"מ נכשל כי נתניהו ואבו מאזן תיעבו זה את זה"

השליח האמריקני למשא ומתן שהתפטר בסוף השבוע האחרון טען כי נתניהו "הזיע" כדי להגיע להסכם עם הפלסטינים - ואף היה קרוב להסכמה על ירושלים - אולם אבו מאזן חש שאין לו פרטנר לאור המשך הבנייה בהתנחלויות. הוא שיבח את שר החוץ ליברמן: "הפוליטיקאי החכם ביותר בישראל"

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, והשליח למשא ומתן, מרטין אינדיק | צילום: חדשות 10

השליח האמריקני למזרח התיכון, מרטין אינדיק, שהתפטר בסוף השבוע טען אמש (רביעי) בכנס של מכון אספן בארצות הברית כי אחת הסיבות לכישלון שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים הייתה "תיעוב עמוק של המנהיגים זה לזה שהלך ונבנה במהלך השנים".

לדבריו, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר הרשות, אבו מאזן, לא האמינו שהשני רציני בכוונותיו. "תיעוב זו אולי מילה חזקה מדי עבור איך שנתניהו חש כלפי אבו מאזן", הוא הוסיף, "אבל זו ללא ספק הצורה שבה אבו מאזן חש כלפי נתניהו או איך שהוא נהג לכנותו - 'האיש הזה'". לדבריו, עבאס לא מאמין שיש לו פרטנר או שארצות הברית יכולה לגרום לממשלה בישראל לבצע ויתורים.

בשיחה עם העיתונאי ג'ף גולדברג שנמשכה כשעה, ציין השליח האמריקני שהמסקנה שלו בסיום תשעת חודשי המשא ומתן הייתה שהאשמה לכישלון נחלקת בצורה שווה בין ישראל לפלסטינים. "גם נתניהו וגם אבו מאזן העדיפו את הסטאטוס-קוו על פני ביצוע פשרות קשות", אמר. עם זאת, הוא ציין כי דווקא ישראל הראתה גמישות ונתניהו החל לזוז "אל תוך האזור שבו הסכם היה אפשרי" ואף ציין כי ראה את נתניהו "מזיע כדי למצוא דרך להגיע להסכם", כולל בנושא ירושלים.

נתניהו ואבו מאזן
נתניהו ואבו מאזן | צילום: רויטרס (ארכיון)

אבו מאזן מנגד, טען אינדיק, לא הסכים להתגמש: "ניסינו לקחת אותו לכיוון הסכם אבל אז גילינו שהוא ננעל. היינו מוכנים ללכת רחוק יותר מהעמדות שהממשל האמריקאי הציג בעבר בסוגיות הליבה של הסכסוך הישראלי־פלסטיני, והוא היה יכול להרוויח מזה אבל הוא לא נתן לנו תשובה. הוא נטש בפועל את המשא ומתן באמצע פברואר".

לדבריו, התנהגותו של אבו מאזן נבעה מהבנייה המסיבית של ישראל בהתנחלויות במהלך חודשי המשא ומתן. "הייתה לנו הבנה שהבנייה בהתנחלויות תהיה מוגבלת ותבוצע רק בגושים", אמר אינדיק. "אבל מה שקיבלנו היה שאחרי כל פעימה של שחרור אסירים היו מכרזים חדשים בגוש ההתנחלויות, והודעות על קידום תכנון מחוץ לגושי ההתנחלויות. בשלב מסוים אבו מאזן הגיע לנקודה שבה הוא הרגיש שכל זה כבר לא שווה לו".

שר החוץ אביגדור ליברמן
שר החוץ אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

העובדה שנתניהו הבליט את הבנייה בפומבי, טען, גרמה לאבו מאזן לחשוב כי מדובר במזימה שמטרתה לגזול מהפלסטינים את זכויותיהם ואת הנרטיב שלהם. "ככל שנתניהו יותר דחף בנושא הזה ככה אבו מאזן יותר דחה אותו", ציין אינדיק.

מי שזכה לשבחים מאינדיק הוא שר החוץ, אביגדור ליברמן, אותו הוא כינה "הפוליטיקאי החכם ביותר בישראל". לדבריו, במהלך תשעת חודשי המשא ומתן ליברמן זז בעמדותיו ומיצב את עצמו משמאל לנתניהו. "הוא תמך בתוכנית של קרי", ציין אינדיק. "הוא הכריז על תוכנית שלום משלו בעיצומה של המגמה השלילית שאנחנו חווים כעת. בחודש הבא הוא כנראה ייצא עם יוזמה כלשהי. הוא חש שיש קבוצות בוחרים שכדאי לפנות אליהן באמצעות התבטאויות בעניין קידום השלום".