יעלון: "האוצר עושה לנו דה-לגיטימציה באופן ציני ומתנהל בחוסר שקיפות"

שר הביטחון התייחס לקרב על תקציב הביטחון, ותקף בחריפות את התנהלות משרדו של השר לפיד: "איך אומרים לראש הממשלה שיש גירעון ענק ואז מתברר שיש עודפים? עד היום ראש הממשלה לא יודע מהם העודפים שמחולקים". על המאבק בין המשרדים: "זו שאלה קריטית לגבי בטחון ישראל". על מוסד הנשיאות: "תומך בהמשך קיומו, לא מכיר יוזמה לביטולו"

שר הביטחון, משה יעלון, בסיור בגבול ישראל - סוריה
שר הביטחון, משה יעלון, בסיור בגבול ישראל סוריה | צילום: אריאל חרמוני (משרד הביטחון)

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון שלח היום (שלישי), במהלך ביקור ברמת הגולן, את המהלומה המילולית התורנית בקרב על תקציב משרדו מול משרד האוצר. "השאלה היא לא ידו של מי תהיה על העליונה", טען יעלון, "זו שאלה קריטית לגבי בטחון ישראל".

יעלון המשיך: "האופן שבו תקציב הביטחון הובא לאישור בתקציב המדינה משנת 2013, גם לשנת 2014, היה לא ראוי. הוא הגיע אחרון למרות גודלו והצרכים, ולכן גם הקבינט מידית קיבל החלטה שצריך לתגבר אותו - ואז הציג שר האוצר תמונה של אין כסף, גירעון ענק. לקחתי על עצמי קיצוץ של 3 מיליארד שקלים, רק לא יותר מזה - אז כבר מדובר על קיצוץ של 7.5 מיליארד.

"הקבינט קיבל החלטה לתגבר את התקציב במהלך הדרך, עדיין לא באופן מספק. גם בהחלטה האחרונה, שבה נקבעו 2.75 מיליארד שקל לתקציב הביטחון - היה ברור שאין בזה די, גם לראש הממשלה. רק שבדיעבד התברר כי לא רק שלא היה גירעון, אלא שיש עודפים והם מחולקים עד עכשיו. עיני אינה צרה, לא במיליארד שקל לניצולי שואה ולא לכספים אחרים שמחולקים, אבל אם יש כסף, איך אומרים לראש הממשלה שיש גירעון ענק?

"יש פה שאלה של משילות. האם כך מתנהג משרד? בכזה חוסר שקיפות? עד היום ראש הממשלה אינו יודע מה היו העודפים של שנת 2013 שעדיין מחולקים. ברור לחלוטין, כפי שהיה ברור לוועדת חוץ וביטחון, שיש פה צורך לפצות על הגירעון הזה בתקציב הביטחון".

"לא מכיר הצעה קונקרטית לביטול מוסד הנשיאות"

יעלון התייחס גם לטקס האזכרה להרוגי הטבח במעלות, שהיה בסכנת ביטול בגלל סכום של 10,000 שקלים - מה שהוגדר על ידי גורמים באוצר כ"ניצול ציני". "מהפרטים הראשונים שקיבלתי, הבנתי שזו סוגיה עקרונית שנידונה כבר לפני שנה בשאלה מי אחראי לטפל בנפגעי פעולות איבה", אמר השר, "איני יודע איך זה התגלגל למה שפורסם בתקשורת, אבל צר לי שגם האירוע הזה מנוצל בציניות על ידי משרד האוצר כדי לעשות דה-לגיטימציה למערכת הביטחון ולמשרתי הקבע".

לסיום, דיבר יעלון גם על מוסד הנשיאות, והביע התנגדות ליוזמת ביטולו, שיוחסה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אינני מכיר יוזמה כזאת. אני תומך בהמשך קיומו של מוסד הנשיאות, ולא מכיר שום הצעה קונקרטית אחרת".