נתניהו: "אעגן בחקיקה את ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי". לבני ויש עתיד מתנגדים

ראש הממשלה, שביקר בהיכל העצמאות, אמר כי בכוונתו לקדם חוק יסוד שיכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי: "לצערנו יש כאלה שאינם מכירים בזכותנו הטבעית על המדינה הזו". עם זאת, הודיעה שרת המשפטים: "אתנגד ליוזמה, גם אם ראש הממשלה יציע אותה. לא אתן להחליש את הערכים הדמוקרטיים ולהכפיף אותם לאלה היהודיים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהיכל העצמאות בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהיכל העצמאות בתל אביב | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שביקר היום בהיכל העצמאות בתל אביב, אמר כי בכוונתו לקדם חקיקה שתשריש את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי - אבל כבר נתקל בהתנגדות מצדה של שרת המשפטים.

נתניהו דרש במהלך המשא ומתן המדיני כי הפלסטינים יכירו בישראל כביתו של העם היהודי, וטען כי זה יהווה הוכחה שהפלסטינים מוכנים לדו-קיום בשלום לצד ישראל. אבל על פי נתניהו, חקיקה כזו צריכה להגיע גם בישראל עצמה. נתניהו הגדיר את החקיקה כאחת ממשימות היסוד שלו, כראש הממשלה.

"הצהרת העצמאות", אמר נתניהו באולם המרכזי של ההיכל, "היא אבן הפינה של חיי מדינתנו, ושל זהותה היהודית הלאומית של מדינת ישראל. לצערי הרב, כפי שראינו לאחרונה, יש בינינו שלא רואים זאת כזכותנו הטבעית. כאלה שמנסים לערער את הצידוק ההיסטורי, המוסרי והחוקי לקיומנו, כמדינת הלאום של העם היהודי. תמוה בעיניי שדווקא בין הקוראים לישראל לעשות ויתורים בשטחי יהודה ושומרון, בגלל הרצון המובן להימנע ממדינה דו-לאומית, יש גם המתנגדים להגדרתה של ישראל כמדינת לאום של העם היהודי".

השרה ציפי לבני, עם זאת, הביעה התנגדות ליוזמת החקיקה. "אשיך להגן על ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ובשום אופן לא אאפשר להחליש את הערכים הדמוקרטיים ולהכפיף אותם ליהודיים - זו מהות מגילת העצמאות וזה בסיס קיומנו", מסרה בהודעתה. "התנגדתי בעבר ליוזמות שכאלה ואמשיך להתנגד, גם אם המציע יהיה ראש הממשלה.

לבני הוסיפה כי היא פועלת לעגן את ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית באופן חוקתי. "ולשם כך, על דעת ראש הממשלה וכל מרכיבי הקואליציה, מונתה פרופ׳ רות גביזון לפני מספר חודשים על מנת לבחון לעומק את הנושא", סיפרה, "ולנסח בהתאם הצעת חוק שתשמור על האיזון החיוני של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".