השייטת השתלטה על משלוח טילים מאיראן לעזה, 1,500 ק"מ מחופי ישראל

הותר לפרסום: כוחות קומנדו ושייטת הצליחו ליירט משלוח עצום של טילי M302, בעלי טווח של 100-200 קילומטרים, שנועד להגיע לחמאס ולג'יהאד האסלאמי. יעלון: "איראן ממשיכה להונות את העולם". דובר צה"ל: "הטילים יכלו לסכן מיליונים מאזרחי ישראל". חמאס מכחיש קשר לאירועים

הרמטכ"ל, בני גנץ, ומפקד חיל הים, רם רוטברג
הרמטכ"ל, בני גנץ, ומפקד חיל הים, רם רוטברג | צילום: דובר צה"ל

כוחות של שייטת 13, הקומנדו הימי ושייטת הסטי"לים, חיל הים השתלטו לפנות בוקר (רביעי) על ספינה שעשתה את דרכה לעזה ועל סיפונה עשרות טילי M302 - כך הותר היום לפרסום. לישראל, לדברי צה"ל, יש הוכחות חותכות על כך שמדובר במשלוח איראני בגודל עצום, בתוך עשרות מכולות, של טילים המכסים את רוב שטחה של ישראל.

מפקדי חיל הים לשעבר: "מבצע יפהפה ומסובך"

"זה היה מבצע מושלם, של תפיסת אוניית נשק איראנית חשאית", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, השוהה כעת בארצות הברית. "בשעה שהיא מדברת עם המעצמות, מחייכת ואומרת כל מיני דברי נועם, אותה איראן שולחת נשק קטלני לארגוני הטרור, ברשת מסועפת של מבצעים חשאיים חובקי עולם במטרה להזרים רקטות, טילים וכלי נשק קטלניים אחרים כדי לפגוע באזרחים חפים מפשע. זאת איראן האמיתית ואסור שהמדינה הזאת תקבל לידיה נשק גרעיני. נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי להגן על אזרחי ישראל".

במערכת הביטחון אומרים כי מקורם של הטילים בסוריה, אך מאחורי הפעולה עומד השלטון באיראן. המטען עשה את דרכו בשבועות האחרונים, מסוריה במטוסים לעבר איראן, מאיראן באונייה - כשהוא מוסווה כשקי מלט המיועדים לעיראק, משם לפורט סודן שבסודן, ואחר כך היה אמור לעשות את דרכו ביבשה לארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

הספינה נעצרה לפני שעות אחדות בגבול אריתראה סודן, כ-1,500 ק"מ מגבול ישראל, עוד לפני הגעתה לסודן - לאחר שכוחות הקומנדו הימי השתלטו עליה בלא התנגדות. על סיפונה של הספינה, הנושאת את דגל פנמה, פעלו כ-17 אנשי צוות הנחקרים עתה, ועדיין לא ברור האם אלה ידעו אודות ייעודו האמיתי של המשלוח. בחמאס, אגב, כתבו בעמוד הפייסבוק שלהם כי הם מכחישים כל קשר לאירוע.

צה"ל השיג שליטה מלאה על האירוע. בשעה זו עושה דרכה הספינה לנמל אילת, ועל פי ההערכות, תגיע לישראל במהלך שבת. על המבצע פיקדו הרמטכ"ל בני גנץ ומפקד חיל הים רם רוטברג שגם יצא עם הכוחות לשטח, בזמן שראש הממשלה מעודכן באופן שוטף על האירועים ממקום מושבו בלוס אנג'לס.

טילים מדגם 302 שנתפסו על ידי חיל הים בתעלת סואץ בדרכם לעזה
טילים מדגם 302 שנתפסו על ידי חיל הים בתעלת סואץ בדרכם לעזה | צילום: דובר צה"ל

יעלון: "איראן הוכיחה שוב כי היא יצואנית הטרור הגדולה בעולם"

שר הביטחון, משה יעלון, הגיב לתפיסה: "אמצעי לחימה שנתפסו הם בעלי משמעות אסטרטגית, בהם רקטות לטווחים שונים, ומטרת הנשק היתה לפגוע באזרחי ישראל ולשבש את שגרת החיים במדינה. שוב התברר כי איראן ממשיכה להיות יצואנית הטרור הגדולה בעולם, שמטרתה לערער את היציבות במזרח התיכון תוך ניצול ציני של נתיבי הסחר הימיים והפרת הדין הבינלאומי. איראן מאמנת, מממנת ומחמשת ארגוני טרור באזור וברחבי העולם, וניסיונה הכושל להעביר את הנשק שהתגלה הבוקר על ידי לוחמי הקומנדו הימי הוא הוכחה נוספת לכך. המשטר האיראני ממשיך להונות את העולם ולהיות גורם הסיכון המוביל לשלומו, במקביל להצגת פנים מחייכות".

"הניסיון האיראני להעביר נשק לעזה מהווה הוכחה נוספת כי הרצועה היא ישות טרוריסטית בחסות איראנית", המשיך יעלון, שהביע את הערכתו בפני הרמטכ"ל, מפקד חיל הים, אגף המודיעין והמוסד, טייסי חיל האוויר והלוחמים עצמם. "ננקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להגן על ביטחונם של אזרחי ישראל", סיכם.

סגנו של יעלון, דני דנון, הוסיף: "פניה האמיתיות של איראן נחשפות שוב. רוחאני מחייך לעולם בערמומיות בזמן שאיראן ממשיכה לחמש ולממן את ארגוני הטרור. זרועו הארוכה של צה"ל תכה בעוצמה בכל מקום על פני הגלובוס. הקלת הסנקציות על איראן רק תאפשר להגביר ולהעצים את ארגוני הטרור שתחת חסותה באזור".

סרטון מספינת Klos C. צילום: דובר צה"ל

 

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_49285008-13_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='0'']

דובר צה"ל: "המשלוח היה עלול לסכן מיליונים מאזרחי ישראל"

"המשלוח היה עלול לסכן מיליונים מאזרחי ישראל", אמר דובר צה"ל, מוטי אלמוז, בתדרוך לתקשורת. "כשקיבלנו את ההוראה, פעלנו. אנחנו מתאמצים לקטוע את הקשר בין איראן לארגוני הטרור". בהודעת דו"צ נמסר: "המבצע התאפשר בזכות יכולות מודיעין בין-קהילתי איכותי ויכולות מבצעיות גבוהות של צה"ל, ומנע את הגעתו של משלוח נשק קטלני ומתקדם שיועד לפגיעה באזרחי ישראל, אל ארגוני הטרור ברצועת עזה המנהלים עימות מזוין נגד ישראל.

"אמש, לאחר שבשלו התנאים ליציאה למבצע, ולאחר אישורו על-ידי הדרג המדיני, הורה ראש המטה הכללי, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ, לכוחות לצאת ולסכל את העברת אמצעי הלחימה לארגוני הטרור ברצועת עזה. כאמור, צוותים מיוחדים של לוחמי חיל הים עצרו את האונייה בלב ים, בהתאם למשפט הבינלאומי, וערכו עליה חיפוש למציאת אמצעי לחימה.

בחיפוש שנערך על האוניה נמצאו אמצעי לחימה מתקדמים רבים. נמשיך לפעול נגד מרוץ החימוש האזורי שמובילה איראן במטרה להבעיר את האזור, ונפעל בכל היכולות העומדות ברשותנו כדי להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל".

משרד החוץ: "נגיש תלונה רשמית למועצת הביטחון"

במשרד החוץ הודיעו: "הספינה שנשאה את דגל פנמה מופעלת על ידי חברה הרשומה באיי מרשל. הטילים והנשק שנמצאו על הספינה הוסוו והועמסו על ידי איראן, מבלי שהצוות או החברה המפעילה מודעים לדבר. בהעמסת הנשק, איראן חוזרת ומפירה את החלטות מועצת הבטחון 1747 ו-1929, האוסרות עליה לייצא נשק כלשהו. בהברחת הנשק לרצועת עזה היא מפירה את החלטות מועצת הבטחון 1373 ו-1860.

"איראן ממשיכה לסכן נתיבי שיט בינלאומיים ולהפר בגסות שורת החלטות של מועצת הביטחון, במטרה לערער את היציבות באיזור ולהפיץ טרור ומלחמה. ההברחות מבוצעות ע"י 'כח קודס', המשתייך ל'משמרות המהפכה'. זוהי זרוע מדינתית הפועלת ברשות ובסמכות של הממשל האיראני, בהנהגתו הנשיא רוחאני. ישראל תגיש תלונה רשמית למועצת הבטחון ולוועדת הסנקציות, שהוקמה מכח החלטה 1737".