סערת התוכנית האמריקנית: ארה"ב לא תתיר פרסום הסתייגויות

למרות שטרם גובשה סופית, ההצעה האמריקנית למתווה להמשך המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים כבר חולל סערה. למרות זאת, האמריקנים עמלים על גיבוש ניסוח שיאפשר לצדדים להשמיע הסתייגות כללית בלבד. אם תושג הסכמה, זו תהיה הפעם הראשונה מזה למעלה מעשור בו מתנהל משא ומתן סביב קווי 67'

נתניהו, קרי ואבו מאזן
נתניהו, קרי ואבו מאזן | צילום: רויטרס (ארכיון)

בארצות הברית נחושים להשאיר את ישראל והפלסטינים סביב שולחן המשא ומתן ונלחמים לגבש מסמך עמדה שיאפשר את המשך התהליך המדיני גם מעבר לחלון הזמן שהוקצב בראשיתו. אמש (חמישי) נחשף בחדשות 10 כי השליח האמריקני לשיחות, מרטין אינדיק, הציג בפני מנהיגים יהודים את הקווים הכלליים לעמדה שתוצג לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וסביבה יתנהל המשא ומתן.

על פי המתווה, תוקם מדינה פלסטינית על בסיס קווי 1967, עם חילופי שטחים בין ישראל לרשות הפלסטינית. בין 75% ל-80% מהמתנחלים יוכלו להישאר בבתיהם גם לאחר הסכם הקבע. בין היתר יהיה אזכור במסמך גם לנושאי הפליטים, ההכרה הפלסטינית במדינה היהודית ובירה פלסטינית בירושלים.

רק השבוע טען ראש הממשלה בנאום בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי כי הוא לא מחויב למסמך שיציגו האמריקנים. "אחרי שנים של ניווט אחראי ושקול נדע אם ניתן להמשיך את המשא ומתן עם הפלסטינים. האמריקנים פועלים לגבש עמדות אמריקניות ולא ישראליות. ישראל אינה חייבת להסכים לכל דבר שהאמריקנים יציגו", הוא טען.

אולם בניגוד לדברים שמשמיע נתניהו, הצוות האמריקני פועל לנסח מסמך עקרונות שלא ייצג את העמדה האמריקנית בלבד, אלא את זו של שני הצדדים. לא מדובר בהצעת גישור בין ישראל והפלסטינים, אלא מסמך עקרונות שעל פיהם יתנהל מעתה ואילך המשא ומתן בין ירושלים ורמאללה.

המטרה של האמריקנים כרגע היא לנסח מסמך שבמידה והצדדים יסכימו לו, הם יוכלו רק להשמיע הסתייגויות כלליות מהנכתב בו ולא לפרוט אותן בפומבי, אלא רק בתוך חדרי המשא ומתן. המטרה היא למנוע מלהפוך את המסמך לחסר חשיבות. במידה והצדדים ייענו למסמך שיוצג בשבועות הקרובים, תהיה זו הפעם הראשונה מזה למעלה מעשור בו ינהלו ישראל והרשות משא ומתן על בסיס קווי 1967.