שר הביטחון משה יעלון פרסם הודעת התנצלות: "קרי מוביל לשלום"

על רקע המשבר שפרץ בין ישראל לארה"ב בעקבות דבריו של שר הביטחון הישראלי משה (בוגי) יעלון, הוציא משרדו של השר הודעת התנצלות רשמית: "ישראל וארצות הברית שותפות למאמץ לקידום המשא ומתן לשלום בין ישראל לפלסטינים בהובלת מזכיר המדינה קרי ולא הייתה כל סיבה לפגוע בו"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, בפגישה בירושלים | צילום: רויטרס

כמה שעות אחרי המסר שהעבירו גורמים בכירים בממשל האמריקני, בעקבות ההאשמות הקשות שהפנה שר הביטחון, משה יעלון, לעבר שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי - מגיעה ההתנצלות הרשמית.

במכתב שהוציא הערב (שלישי) משרד הביטחון מבהיר השר יעלון: "ישראל וארצות הברית שותפות למאמץ לקידום המשא ומתן לשלום בין ישראל לפלסטינים בהובלת מזכיר המדינה ג'ון קרי".

"אנחנו מעריכים את מאמציו הרבים של מזכיר המדינה למטרה זו. שר הביטחון לא התכוון לפגוע במזכיר המדינה, והוא מתנצל אם מזכיר המדינה נפגע מהדברים שיוחסו לשר.

דבריו של יעלון, שאמר כי קרי הוא "משיחי ואובססיבי שרוצה רק את פרס נובל", הפכו במהרה להתנגשות חריגה מול האמריקנים, שהערב הבהירו כי אינם מסופקים מניסיונותיה של ישראל "לנקות" את התסבוכת. בוושינגטון מעוניינים לקבל הבהרה מראש הממשלה, בנימין נתניהו, באופן אישי.

בישראל הקדישו למעשה את היום כולו בכדי לנסות ולהרגיע את הרוחות בעקבות דבריו של יעלון, שייחס מניעים אישיים, כמו רצון לזכות בפרס נובל, לפעלתנות שמגלה קרי במשא ומתן. בנוסף, הוא חורר את תכניתו המדיניות ואמר כי "איננה שווה את הנייר עליה נכתבה", כפי שפרסם העיתון ידיעות אחרונות.

גורמים ששוחחו עם חדשות10 הבהירו כי קרי נפגע מאוד מהדברים, משום שביטחון ישראל חשוב לו מאוד, "יותר מכל דבר אחר". לכן, הוא הורה לאנשי משרדו לפרסם את התגובה החריפה ביותר שיוכלו, מה שהוליד את דבריה החריפים של דוברת המשרד.

יעלון עצמו, אגב, נתקל היום במקרה בשגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, וטען בפניו שהרקע לפרסום נעוץ בכלל במאבק שמנהלים ביניהם העיתונים "ישראל היום" ו"ידיעות אחרונות".