גורם צבאי בכיר: "הגבנו בעוצמה, אבל איננו מעוניינים בהסלמה"

לאחר ההסלמה הגדולה ביותר ברצועת עזה מאז מבצע עמוד ענן, הולכים הלילה תושבי עוטף עזה לישון בחשש ורבים מהם נכנסו למרחבים המוגנים. לפחות ההופעה של אתניקס, לחנוכת תחנת הרכבת החדשה בשדרות, התקיימה בסופו של דבר כמתוכנן. נתניהו בטוויטר: "מי שניסה אותנו חטף, מי שינסה אותנו יחטוף"

הפצצת חיל האוויר על יעדים ברצועת עזה
הפצצת חיל האוויר על יעדים ברצועת עזה | צילום: צילום מסך - חדשות10

"ניסינו להעביר לחמאס מסר של תגובה עוצמתית, אבל להבהיר שאיננו מעוניינים בהסלמה". כך תיאר גורם צבאי בכיר את מתקפת צה"ל על רצועת עזה, שהגיעה בתגובה לרציחתו מירי מחבלים של סלאח אבו אלטיף, בשעות הבוקר בעת שתיקן את גדר הרצועה. המסר הועבר גם דרך מצרים לחמאס, בתקווה שהמצרים יצליחו לרסן את הארגון השולט בעזה ולמנוע הסלמה נוספת. ראש הממשלה בנימין נתניהו נשמע תקיף יותר, כשהבטיח בטוויטר: "אני לא מציע לאף אחד להתעסק איתנו. מי שניסה אותנו חטף, מי שינסה אותנו יחטוף".

חקירת התקרית בה נהרג אבו אלטיף, עובד משרד הביטחון ותושב רהט בן 23, העלתה כי הירי לעברו התבצע מצלף ששכב כנראה על אחד הגגות באיזור סג'אעיה. ההערכה הישראלית היא שלחמאס יש אינטרס לשמור על שקט יחסי, כפי שהיה ברוב השנה האחרונה - ובחמאס ניסו לשדר הערב מסרים מפויסים יחסית.

(5:23 דקות)

לאחר ההרוג הראשון בשטח ישראל מירי מהרצועה מזה 13 חודשים - מאז סיום מבצע "עמוד ענן" - התחושה בצה"ל היתה שאי אפשר להבליג יותר. בצה"ל מגדירים את התגובה כ"מדודה", שכללה בעיקר מתקני תקצפית לאורך הגדר. המתקפה לא כוונה אל יעדים אזרחיים, אך אחד הפגזים פגע בבית פרטי והביא למותה של ילדה בת 4.

בישובי הדרום ועוטף עזה, בכל מקרה, התושבים אינם מתכוונים לקחת סיכון - ורבים מהם יעבירו את הלילה במרחבים המוגנים. לחקלאים בעוטף עזה אסור גם מחר להתקרב לגדר, ומבחינתם ההוראות לא השתנו. לפחות נחמה קטנה היתה לתושבים באיזור: בשעות הערב הוחלט שלא לבטל את ההופעה של אתניקס, שנועדה לחנוך את תחנת הרכבת החדשה שנפתחה היום בישוב, ושמשכה אליה כ-2,000 תושבים משדרות ומהסביבה.

שלוש תקריות בטחוניות נוספות אירעו הערב בשטחי יהודה ושומרון, שתיים מהן באותו כביש. בסמוך לשעה 21:00 בערב נפתחה הערב אש לעבר כוח צה"ל שסייר בגוש עציון. לא היו נפגעים או נזק בתקרית. קצת לפני השעה 22:00, נרגם באבנים אוטובוס שנסע מעלי זהב לכיוון אורנית. חובשים ופראמדיקים של מגן דוד אדום, שחברו לאוטובוס במחסום אורנית, העניקו טיפול רפואי לאזרח כבן 51 עם חבלת ראש, ופינו אותו לבית החולים בילינסון כשהוא במצב קל. בהמשך נפגעו מזריקת אבנים גבר ואישה בשנות ה-30, הראשון מחבלה בידו והשנייה מחרדה.