פגישת נתניהו-לפיד הסתיימה - בלי הכרעה על הנגיד

ראש הממשלה ושר האוצר נועדו במשך שעתיים בלשכתו של נתניהו בכנסת, אך עדיין לא הגיעו להסכמה על מחליפו של סטנלי פישר שעזב לפני למעלה מ-100 ימים. השניים מסרו כי זהות הנגיד תיקבע עד יום ראשון

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד | צילום: חדשות 10

108 ימים חלפו מאז עזב סטנלי פישר את לשכת נגיד בנק ישראל וגם הערב (רביעי) לא הצליחו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יאיר לפיד, להגיע להכרעה על זהותו של מחליפו של פישר.

במשך שעתיים נפגשו נתניהו ולפיד בלשכתו של ראש הממשלה במשכן הכנסת. בהודעה משותפת שפרסמו בתום הפגישה נמסר כי במהלכה "דנו בשורת נושאים". עם זאת, בניגוד לציפיות, לא נמסר על החלטה לגבי הנגיד. על פי ההודעה, נתניהו ולפיד "סיכמו להודיע על זהות הנגיד החדש לבנק ישראל עד ליום ראשון".

בשבועות האחרונים התגלו חילוקי דעות חריפים בין נתניהו התומך במועמדותו של ויקטור מדינה, לשעבר מנכ"ל בנק המזרחי, לבין לפיד התומך במועמדתו של פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל.

גורם במשרד האוצר הסביר היום שהשניין לא מדברים רק על זהות האיש אלא גם על מערך הציפיות מהנגיד - מישהו שידאג להגברת השוויון, הגברת הצמיחה או להעלאת שער החליפין וכו'. בשוליים, כמובן, נמצאות גם קנאות ופוליטיקות אישיות והכרויות אישיות עם כל אחד המועמדים.

אשקטיין (64) הוא בעל תואר פרופסור לכלכלה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. בעבר כיהן כמשנה לנגיד בנק ישראל והיום משמש כראש החוג לכלכלה במרכז הבינתחומי בהרצליה. מדינה (74), בעל תואר שני בכלכלה מהאוניברסיטה העברית. בעברו הכלכלי היה בכיר בבנק ישראל, מנכ"ל משרד האוצר בסוף שנות ה-80 ומנכ"ל בנק מזרחי. גם בשנת 2005 היה מועמד לתפקיד נגיד הבנק, אבל הפסיד לסטנלי פישר.

עם זאת, גורמים המעורים בנושא לא שוללים אפשרות שבה ייבחר מומעד של פשרה - ד"ר מריו בלכר, כלכלן יהודי ארגנטיני (65), הוא בעל דוקטורט בכלכלה מאוניברסיטת שיקגו. בעברו היה כלכלן בקרן המטבע הבין-לאומית. בלכר עבד כדירקטור בעסקיו של אדוארדו אלשטיין ונחשב כחברו הקרוב.