חושש ממבוכה: נתניהו הורה לשרים לא להתבטא בנושא איראן

לאחר שיחת הטלפון ההיסטורית בין אובמה לרוחאני וערב נסיעתו לארה"ב, ראש הממשלה מנסה להימנע מתקריות שעלולות להעיב על הביקור. גורמים מדיניים אומרים כי ישראל הופתעה מההתקרבות בין איראן לארה"ב. נתניהו ישווה בנאומו באו"ם את איראן לקוריאה הצפונית

רה"מ בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
רה"מ בנימין נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה אמש (שבת) לשרי הממשלה שלא להתבטא בנושא ההתקרבות בין איראן לארה"ב. נתניהו חושש כי שרים מהימין יתבטאו נגד ההתחממות ביחסי המדינות, לאחר שיחת הטלפון ההיסטורית בין הנשיאים, ברק אובמה וחסן רוחאני.

 

בעקבות ההנחיה, מספר שרים ביטלו ראיונות לכלי תקשורת. גורם מדיני, הבקיא ביחסים בין ישראל לארה"ב, אומר כי ישראל הופתעה מאוד מההתקרבות בין וושינגטון לטהרן.

 

(2:47 דקות)

 

נתניהו עצמו צפוי להמריא הלילה, בשעה 12:30, להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק. ראש הממשלה יישא נאום ביום שלישי, שצפוי להתמקד באיראן ותכנית הגרעין שלה. עוד לפני כן הוא צפוי לקיים פגישת עבודה עם אובמה בבית הלבן.

 

בנאומו באו"ם נתניהו צפוי להתמקד, כצפוי, בנושא הגרעין האיראני. נתניהו ישווה בין איראן לקוריאה הצפונית, שגם איתה המערב סגר עסקה וכעבור שנה התגלה שיש לה נשק גרעיני. ראש הממשלה יגיד לנשיא האמריקני בפגישתם כי הסנקציות הן אלה שהביאו את רוחאני למחוות הפיוס. לכן, על פי נתניהו, יש להכביד את הסנקציות ולא להקל אותן.

 

שיחת הטלפון של אובמה ורוחאני היא מחווה, אבל מעבר לכך מורגש שינוי מהותי בגישה של האיראנים. בעבר, הם ניסו כל תכסיס כדי למשוך זמן. כעת רוחאני מדבר על לוח זמנים צפוף, הסדר תוך שלושה עד שישה חודשים. בכל מקרה, גם אם ירצה להפעיל כוח נגד איראן, אובמה יצטרך להוכיח לציבור האמריקני כי הוא ניצל את חלון הזמן הדיפלומטי.

העונש של אלקין

על נסיעתו של נתניהו לארה"ב מעיב פרסום בעיתון "ישראל היום", לפיו סגן שר החוץ, זאב אלקין, לא יגיע במטוסו של ראש הממשלה, בעקבות התבטאויותיו בגנות התהליך המדיני. שר התקשורת, גלעד ארדן, יתלווה אל נתניהו בביקור.

 

בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן, הסביר אתמול הנשיא האמריקני כי הוא ורוחאני סיכמו להורות לצוותי המשא ומתן שלהם לפעול במהירות האפשרית על מנת להגיע להסכם בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית. הוא הוסיף כי השיחה שברה נתק של 34 שנים בהן לא שוחחו מנהיגי שתי המדינות.

 

"הדרך להסכם משמעותי תהיה קשה אבל נוצרה הזדמנות ייחודית להביא להתקדמות משמעותית עם ההנהגה החדשה באיראן", אמר אובמה. הוא הוסיף כי המבחן לשינוי הגישה של איראן יהיה האם הם יבצעו פעולות ברורות ומשמעותיות בנוגע לתכנית הגרעין שלהם.