התקשורת האיראנית: "רוחאני לא גינה את השואה, הראיון סולף"

רשת CNN ציטטה את נשיא איראן כמי שכינה את השואה "פשע גדול", אולם בסוכנות הידיעות פארס התעקשו כי הוא "התכוון באופן כללי לפשעים שבוצעו נגד האנושות". שר החוץ האיראני נאם בעצרת הכללית של האו"ם: "רוצים משא ומתן רציני שישים קץ למחלוקות סביב הגרעין"

נשיא איראן, חסן רוחאני, נואם בעצרת האו"ם
נשיא איראן, חסן רוחאני, נואם בעצרת האו"ם | צילום: רויטרס

אחרי הסערה סביב ברכת ה"שנה טובה" ששיגר ליהודים, דבריו של נשיא איראן שוב מעוררים מחלוקת. בלילה (רביעי) התפרסם ראיון שהעניק חסן רוחאני לכתבת רשת CNN, כריסטיאן אמאנפור, בו הוא מכנה את השואה של העם היהודי כ"פשע גדול ונורא", אלא שהיום התקשורת באיראן התעקשה כי הדברים סולפו.

סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" קבעה כי רוחאני לא גינה את השואה כפי שצוטט בראיון, ואף פרסמו תרגום של דבריו כדי להוכיח שלא השתמש במונח "שואה", אלא "גינה באופן כללי את הפשעים המבוצעים נגד האנושות". כזכור, בעבר נדרש רוחאני לנושא, והוא התחמק כשהשיב: "אינני היסטוריון".

מצעד צבאי באיראן
מצעד צבאי באיראן | צילום: המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה
מצעד צבאי באיראן
מצעד צבאי באיראן | צילום: המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

ובתוך כך, "המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה" הפיץ היום תמונות ממצעד צבאי שאיראן קיימה השבוע, בהשתתפות שורה של בכירים בהם גם רוחאני, כשעל גבי המשאיות שנשאו טילים מסוג "שיהאב 3" מתנוססות כתובות בגנות ארצות הברית וישראל.

בתמונות נראה כי בעוד שהכיתוב בשפה האנגלית הוא "Down with America", שעוד יכול להתפרש לשני פנים, הכיתוב בערבית ובפרסית נחרץ הרבה יותר ופירושו "מוות לאמריקה". על משאית אחרת נכתב כי "ארצות הברית איננה חזקה כפי שהיא מתיימרת להיות".

בנאום שנשא בפני העצרת הכללית של האו"ם, אמר היום שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, כי מדינתו מעוניינת להאיץ את המשא ומתן בנוגע לתכנית הגרעין שלה. זריף צפוי  לקיים פגישה היסטורית עם מקבילו האמריקני, ג'ון קרי, בה ידונו בהתנעת המשא ומתן.

"אנו מעוניינים במשא ומתן רציני שיביא לפתרון המחלוקות סביב הגרעין", אמר השר האיראני. זריף הוסיף כי איראן "מקווה שגם בצד השני קיים רצון כזה".