ישראל תחרים את נאום רוחאני: "כשיפסיק להכחיש שואה - נקשיב"

נתניהו כינה את ניסיונו של נשיא איראן להתקרב למערב "מתקפת חיוכים" והזהיר כי מדיניות המשטר בטהרן לא השתנתה כלל. "כשיפסיקו להכחיש שואה ולקרוא להשמדתנו – נקשיב לו", אמר נתניהו. שר האוצר לפיד תקף את החרמת הנאום: "מזכיר את התנהגות מדינות ערב כלפינו"

בנימין נתניהו וחסן רוחאני
בנימין נתניהו וחסן רוחאני | צילום: סטודיו נענע 10

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה הערב (שלישי) למשלחת הישראלית באו"ם לא להיות נוכחת בזמן נאום נשיא איראן, חסן רוחאני, בעצרת הכללית שנערכת בניו יורק. יש לציין כי המשלחת הישראלית עשתה זאת גם בשנה שעברה, בעת נאומו של נשיא איראן הקודם, מחמוד אחמדינג'אד. המשלחת הישראלית כוללת את השר יובל שטייניץ והשגריר רון פרושאור.

(3:36 דקות)

"למרות 'מתקפת החיוכים' של נשיא איראן החדש, מדיניות המשטר לא השתנתה כלל. רק בשבוע שעבר רוחאני, כמו אחמדינג'אד לפניו, סירב להכיר בשואה כעובדה היסטורית. כשמנהיגי איראן יחדלו מלהכחיש את שואת העם היהודי ומלקרוא להשמדת מדינת ישראל ויכירו בזכות קיומה, המשלחת הישראלית תקשיב  לנאומיהם בעצרת הכללית", ציין ראש הממשלה.

"אני מעריך את דבריו של אובמה על הגרעין האיראני ואני מצפה לדון בכך עמו אבל מלים כאלה לא יכולות להחליף פעולות. כמו קוריאה הצפונית, איראן מנסה לבטל את הסנקציות באמצעות הצעה של ויתורים חסרי משמעות ולהמשיך בתהליך של השגת כלי נשק גרעיניים", הזהיר נתניהו.

לדבריו, ישראל תקדם בברכה פתרון דיפלומטי של אמת, שיפרק את איראן מהיכולת לפתח נשק גרעיני. "אבל לא נסתפק בחצאי צעדים, שהם רק מסך עשן מאחורי כוונותיה האמיתיות של איראן - לפתח נשק גרעיני", הוא הוסיף. צריך להסביר כי נתניהו לא יכול להגיד דברים אחרים לפני פגישה עם אובמה, אבל הוא חושש שאובמה ילך לעסקה מאחורי גבה של ישראל.

התגובה המעניינת ביותר להוראה של נתניהו מגיעה דווקא משר האוצר, יאיר לפיד, שנמצא בחו"ל. לפיד הוציא הודעה שאומרת שהחרם הוא דיפלומטיה לא רלוונטית. "ישראל אינה צריכה להצטייר כסרבנית סדרתית של משא ומתן וכמדינה שאינה מעוניינת בפתרונות בדרכי שלום. עלינו לתת לאיראנים להיות סרבני השלום", אמר לפיד.

"יציאה ממליאת האו"ם מזכירה את האופן שבו נהגו מדינות ערב כלפי ישראל", הוא הוסיף. הודעת שר האוצר היא צעד חריג, כיוון  שעד עכשיו אף אחד לא סתר את המדיניות הישראלית. בלשכת ראש הממשלה הביעו תמיהה רבה כלפי ההודעה הזו של לפיד, שמגיעה דווקא משותף בכיר בקואליציה.