הערכה במערכת הביטחון: "תקיפה אמריקנית נקודתית לא תוביל למערכה רחבה בצפון"

במערכת הביטחון הגבירו את הכוננות בגבול הצפון לאור הדיווחים על אפשרויות לתקיפה בסוריה. עם זאת, ההערכה היא כי למרות תזוזת כוחות של צבא אסד שגרת התושבים בצפון לא תשבר. "אנו ערוכים לסיכול ירי באמצעות כיפת ברזל, טילי הפטריוט ומטוסי חיל האוויר", אמר קצין בצה"ל. במקביל, האזרחים לא לוקחים סיכון וממהרים לנקודות חלוקת ערכות המגן

עמדת חלוקה של ערכות מגן
עמדת חלוקה של ערכות מגן | צילום: רויטרס

מתכוננים לקראת תקיפה אמריקנית: במערכת הביטחון הגבירו בימים האחרונים את הכוננות בגבול הצפון לאור הדיווחים על אפשרויות התקיפה בסוריה. באמ"ן עוקבים מקרוב בימים האחרונים אחר המתרחש בסוריה, בין השאר אחר תנועות של הצבא הסורי. המודיעין הישראלי בודק אם יש שינוע כוחות, שינוי במספרם או באיכותם והעברת אמצעי לחימה. במערכת הביטחון מעריכים כי אם תהיה תקיפה כזו, עלולות להיות מספר תנועות נקודתיות לכיוון ישראל.

עם זאת, מעריכים במערכת הביטחון שגם אם תהיה תקיפה אמריקנית הדבר לא יוביל לשבירת שגרה של תושבי ישראל או למערכה רחבה, כל עוד התקיפה תהיה נקודתית.

בנימין נתניהו וברק אובמה בפגישתם במלון המלך דוד בירושלים
בנימין נתניהו וברק אובמה בפגישתם במלון המלך דוד בירושלים | צילום: אבי אוחיון, לע"מ

"צה"ל ערוך להתמודד עם כל תרחיש. אם תהיה תקיפה אמריקנית, פיקוד צפון יעבור למערך עבודה מיוחד במסגרתו כל מערכות ההגנה האווירית יעלו לכוננות גבוהה על מנת לסכל איום אפשרי מכיוון סוריה", אמר קצין בצה"ל לחדשות 10nana. "אנו ערוכים לסיכול ירי רקטי תלול מסלול באמצעות מערכות טילי ה"תמיר" של כיפת ברזל וכן לקראת איומי אוויר באמצעות טילי הפטריוט ומטוסי חיל האוויר", הוא הוסיף.

בפיקוד הצפון הוחלט להגביר את מערך הכוחות הקרקעי באזור הגבול, וגם כוחות הרפואה האזרחיים יגבירו את הכוננות בשל ההסלמה בסוריה. בצה"ל נערכים לתרחיש בו תהיה תגובה לעבר ישראל וייאלצו לתגבר את צוותי הרפואה האזרחיים בעזרת חיל הרפואה.

הישראלים ממהרים להשיג ערכות מגן

בשעה שארצות הברית שומרת על עמימות בנוגע לאפשרויות אותן היא בוחנת לתגובה לשימוש בנשק כימי מצד משטרו של בשאר אסד, הדיווחים הובילו היום ישראלים רבים למהר ולבקש להצטייד בערכות מגן.

בדואר ישראל, האחראי על הפצת ערכות המגן, דיווחו כי מאז שעות הבוקר ועד הצהריים, מספר הפניות בנוגע לערכות המגן גדל פי ארבעה. גם בפיקוד העורף דיווחו שפי שלושה יותר אנשים הביעו התעניינות בקבלת מסיכות האב"ך.

בינתיים, בישראל ממשיכים לקרוא לקהילה הבין-לאומית לפעול להוצאת מאגרי הנשק הכימי מידיו של אסד. נשיא המדינה, שמעון פרס, נפגש הבוקר עם שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, וקרא למעצמות המערב להתערב בנעשה בסוריה.

"יש בסוריה שליט שהורג אנשים בלי חשבון ובדרך איומה. אף אדם לא יכול להישאר אדיש לרצח של ילדים. הקריאה המוסרית היא מעל לכל שיקול אחר", אמר פרס. "זה הזמן למאמץ משותף בין-לאומי להוצאת כל הנשק הכימי מסוריה. לא ניתן להשאירו שם בין אם בידי אסד או בידיים אחרות".

פביוס, מצדו, אמר ש"כל המנהיגים צריכים להגיע למסקנה מהי התגובה ההולמת, אך לא ניתן להעלות על הדעת שמהרגע שהוכח שהדברים אכן קרו, וכשאנו יודעים מי האחראי לכך, לא תהיה תגובה חזקה של הקהילה הבין-לאומית על המתרחש".

לדבריו, "בימים הקרובים נגיע למסקנה מה תהיה התגובה ההולמת. אם לנוכח מה שקורה שם הקהילה הבינלאומית לא תגיב - אוכלוסיית כל העולם תתחיל לתהות למי אפשר להאמין על מי אפשר לסמוך".