4 רקטות שוגרו לעבר הגליל המערבי, "כיפת ברזל" יירטה אחת

אזעקות עולות ויורדות נשמעו בעכו ובנהריה. תושבים דיווחו על קולות נפץ. בצה"ל אמרו שמערכת "כיפת ברזל" ביצעה יירוט מוצלח של רקטה וכי שלוש הרקטות האחרות לא נחתו בשטח ישראל. פיקוד העורף הנחה את התושבים לחזור לשגרת חייהם. המרחב האווירי באזור חיפה נסגר. נתניהו: "נפגע במי שפוגע בנו". "יתכן שבשבועות הקרובים צפויים לנו מבחנים נוספים", אמרו בפיקוד הצפון

יירוט רקטת גראד שנורתה לעבר הגליל המערבי מעל עכו
יירוט רקטת גראד שנורתה לעבר הגליל המערבי מעל עכו | צילום: שחר רווח

שתי אזעקות נשמעו אחר הצהריים (חמישי) בסביבות 16:30 ו-16:45 באזור הגליל המערבי, אחרי שארבע רקטות נורו לעבר ישראל מאזור צור שבלבנון. תושבים באזור דיווחו על קולות נפץ. בצה"ל דיווחו כי רקטה שנורתה לעבר ישראל יורטה על ידי סוללת "כיפת ברזל". בקיבוץ גשר הזיו נפגע רכב מהטיל המיירט או הרקטה שיורטה. במד"א דיווחו על ארבעה נפגעי חרדה.

טיל מיירט של
טיל מיירט של "כיפת ברזל" שנחת בצפון | צילום: רויטרס

תיעוד שיגור אחת הרקטות, לפי אתר בלבנון

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_31952450-13_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='597'']

האזעקות נשמעו ברחבי הגליל המערבי - מראש הנקרה ועד נהריה. בצה"ל אמרו שהירי בוצע ככל הנראה מאזור הכפר קלילה שמדרום לעיר צור בלבנון. "נסענו לכיוון כברי והייתה אזעקה", סיפרה לחדשות 10 קטי, תושבת נהריה. "היו בומים חזקים. אנחנו רגילים, לא מפחדים. עצרנו את הרכבים ונכנסו למרחבים מוגנים".

בצה"ל תחילה אמרו שנבחנים הדיווחים על האזעקות והאם אכן מדובר באזעקות אמת. עד מהרה נמסר כי סוללה של מערכת ההגנה האווירית של צה"ל יירטה רקטה ששוגרה. במערכת הביטחון העלו את הכוננות הן בקרב כוחות הקרקע והן בחיל האוויר, והטילו מגבלות על הטיס האזרחי באזור חיפה. במקביל, פיקוד העורף הנחה את התושבים לחזור לשגרת חייהם.

"היירוט מוכיח שוב את היכולות של 'כיפת ברזל' וכי הערכת המצב בנודע לפריסת הסוללות הייתה נכונה ובמקומה", אמר קצין בפיקוד הצפון לחדשות נענע10. "המערכת עבדה כמצופה וייתכן שבשבועות הקרובים צפויים לנו מבחנים נוספים בהם המערכת תצטרך להוכיח את עצמה".

יירוט רקטה בצפון
יירוט רקטה בצפון | צילום: Leran Nijim

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_43310858-148_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='0'']

דובר צה"ל, תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי, הסביר לחדשות 10 כי החשד הוא שהג'יהאד העולמי הוא שאחראי לירי. "הג'יהאד העולמי פועל ביתר שאת במזרח התיכון אנחנו רואים את זה בסיני, בירי לכיוון אילת, ברמת הגולן", אמר מרדכי. "היכן שיש כאוס, אנחנו פוגשים את הג'יהאד העולמי. לכן אני מניח שהאיום הזה לא פס מהעולם ובצה"ל לומדים איך להתמודד עם האירועים האלה".

בתגובה לירי, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "אנחנו מפעילים אמצעים מגוונים, גם של הגנה וגם של סיכול, ואנחנו פועלים באחריות. המדיניות שלנו ברורה: גם להגן וגם לסכל. יידע כל מי שפוגע בנו, יידע כל מי שמנסה לפגוע בנו -  שאנחנו נפגע בו".

טיל מיירט של
טיל מיירט של "כיפת ברזל" שנחת בצפון | צילום: חדשות 10
טיל מיירט של
טיל מיירט של "כיפת ברזל" שנחת בצפון | צילום: חדשות 10

לפני כשבועיים הופר השקט היחסי בגבול הצפון, כאשר סיור של צה"ל נתקל במטען וארבעה חיילים נפצעו קל עד בינוני. רשתות הטלוויזיה הערביות דיווחו כי הפיצוץ אירע בעת שהחיילים נכנסו לשטח דרום לבנון.

שבוע לאחר מכן נאם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, לרגל יום השנה השביעי לתום מלחמת לבנון השנייה, ואמר: "לאף חייל ישראלי אין זכות להיכנס ללבנון. מי שייכנס, רגליו ייקטעו". נסראללה לא דיבר על אפשרות תגובה או פעולה התקפית כלשהי כלפי ישראל, והתייחס רק ללחימה של ארגונו בסוריה: "כל עוד נידרש לכך, נמשיך להילחם, ואם הקרב ידרוש ממני להילחם, אגיע גם אני".