בנט על שיחות הגרעין: "זה הזמן להשתמש בכלים אחרים מול הדהירה של איראן"

ברקע דבריו של הבכיר האמריקני על כישלון המו"מ מול איראן ונסיעתו של ראש המוסד לוושינגטון, אמר רה"מ כי הוא קורא להפסיק את המו"מ. "אי אפשר להעשיר אורניום ולשאת ולתת בו זמנית"

נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: רויטרס

לאחר שבכיר בממשל האמריקני אמר כי המשא ומתן על הסכם הגרעין בווינה בין איראן למעצמות עומד להיכשל, ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה: "אני קורא לכל המדינות שנושאות ונותנות עם איראן בווינה לדבוק בקו התקיף, ולהבהיר לאיראן שאי אפשר בו זמנית להעשיר אורניום ולשאת ולתת".

עוד הוסיף בנט כי "המטרה שלנו היא לנצל את חלון הזמן שנפתח בין הסבבים כדי לומר לידידינו בארצות הברית - זה בדיוק הזמן להשתמש בסל כלים אחר מול הדהירה של איראן בתחום ההעשרה. איראן חייבת להתחיל לשלם מחירים על ההפרות שלה".

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

"המטרה של המשטר האיראני היא הסרת סנקציות" אמר רה"מ, "בשביל זה הם באו לוינה עם עשרות יועצים ומומחים בתחום הסנקציות, כי זו מטרתם. כלומר, היכולת שלהם לעשות את מה שהם עושים עכשיו – בתחום הטרור ובתחום הגרעין, רק הפעם הם רוצים חיזוק של עשרות מילארדי דולרים ורוח גבית לכל הפעילות שלהם".

על רקע הפיגוע בשער שכם אתמול אמר בנט: "הסרטון המלא לא מותיר מקום לספק. הלוחמת והלוחם פעלו בצורה מצוינת, בדיוק כפי שנדרש מלוחמים במצב מבצעי כזה. הם ניטרלו את הדוקר באופן המתבקש.מגיעים להם הערכה של כולנו למי שמנעו רצח ופעלו בתושייה מבצעית תוך שברירי שניה בודדים".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

כזכור, בכיר במחלקת המדינה של ארצות הברית אמר הלילה כי יש לארצות הברית, יחד עם שותפות באירופה, מספר "כלים" כפי שהוא כינה אותם להתמודדות עם איראן, אם זו תסרב לחזור להסכם הגרעין של 2015 או לעמוד בו. הכלים עליהם דיבר הפקיד, כוללים סנקציות אמריקניות נוספות, וכן הטלה מחדש של סנקציות בינלאומיות שהוסרו כחלק מהעסקה המקורית. עם זאת, הבכיר איננו שלל פעולה צבאית.

עוד קודם לכן אמר הפקיד כי ארצות הברית "מקבלת החלטות" ומתכוננת "לעולם שבו אין דרך חזרה" להסכם הגרעין עם איראן, זאת לאחר המשא ומתן "המאכזב" לדבריו בשבוע שעבר על חידוש הסכם בין איראן והמעצמות בווינה.

כשנשאל על ההבדלים בין ארצות הברית לישראל, אמר פקיד מחלקת המדינה "איננו רואים בתפקידנו ניסיון להרגיע את ישראל. התפקיד שלנו הוא לא לעצור אותה, התפקיד שלנו הוא לעבוד יחד למען המטרה המשותפת שלנו וליישר את המדיניות שלנו ככל האפשר, אבל בסופו של יום, לישראל יש את האינטרסים הלאומיים שלה שהיא תגן עליהם", אמר הבכיר.

בתוך כך, על רקע כישלון השיחות בווינה, ראש המוסד דדי ברנע המריא הלילה לוושינגטון על מנת להיפגש עם ממשלו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן ולהציג בפניהם חוומר מודיעני עדכני על תוכנית הגרעין הגרעין של איראן. ברנע יבקש מהם "תוכנית ב'", שתכיל אלטרנטיבה צבאית לכישלון המשא ומתן.