בכיר ישראלי: "יש גיבוי אמריקני - ודרישה להימנע ממשבר הומניטרי"

הלחץ של ארצות הברית על ישראל גובר, בדרישה להימנע ממשבר הומניטרי ברצועת עזה. "אם לא תאפשרו מחוות דוגמת מים והעברת סחורות - הלגיטימציה שלכם ושלנו לעמוד לצידכם תיפגע". ההערכה היא כי תמרון קרקעי ברצועה לא יחל בזמן שהנשיא ביידן נמצא בישראל

זמן צפייה: 01:53

בכירים ישראלים מזהירים כי הלחץ האמריקני להימנע ממשבר הומניטרי ברצועת עזה גובר באופן משמעותי על ישראל - כך דווח הערב (שני) במהדורה המרכזית. לצד עמידתה האיתנה של ארצות הברית לצדה של ישראל, ארה"ב מזהירה בצינורות שונים על דרישתם להימנע ממשבר הומניטרי בעזה.

בהמשך לסדרת הפגישות של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בירושלים, הוא מעביר מסר שאם ישראל לא תאפשר מחוות הומניטריות לעזה כמו מים והעברת סחורות, הלגיטימציה הישראלית וכן האמריקאית לעמוד איתן לצד ישראל עשויה להיפגע. ברקע הדרישה האמריקנית, שר הביטחון, יואב גלנט, אומר באופן ברור כי "המחויבות היא קודם כל לאזרחי ישראל וחיילי צה"ל, בישראל ובעזה". המשמעות היא אי נקיטה במהלכים הומניטריים משמעותיים ככל שלא תהיה התקדמות בסוגיית השבויים.

גלנט ובלינקן בקריה חרבות ברזל
גלנט ובלינקן בפגישתם בקריה, תל אביב | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בנוסף, ביקורו של הנשיא ביידן בישראל צפוי להתקיים ביום רביעי הקרוב, אם כי טרם יצאה הודעה רשמית על כך מצד גורמים אמריקנים. ייתכן כי בעקבות שיקולים ביטחוניים, ביידן ינחת תחילה בירדן, ומשם יעשה דרכו לישראל. פרטי הביקור טרם אושרו. כמו כן, ייתכן כי שהותו של הנשיא האמריקני בישראל תשפיע על פעולותיה של ישראל באותו פרק הזמן שבו יהיה בארץ.

בתוך כך, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח היום עם רה"מ נתניהו, לראשונה מאז תחילת המלחמה.