על רקע ההסלמה בדרום: האם קיום האירוויזיון בסכנה?

למרות הנחיות פיקוד העורף, לפיהן האירועים מתנהלים כרגיל, בישראל חוששים שהמצב הביטחוני ישפיע על המשלחות מחו"ל ועל התיירים הרבים הצפויים להגיע לקראת התחרות

זמן צפייה: 05:21

בתאגיד השידור הישראלי פועלים על פי הנחיית פיקוד העורף, שלדבריו האירועים מתנהלים כרגיל, והכנות המשלחות לאירוויזיון נמשכות כסדרן. בהפקת האירוויזיון מאוד חששו מאירועים ביטחוניים העלולים לפגוע בקיום שגרתי של התחרות. הירי מהרצועה מתרחש בדיוק ביום שבו מגיעות כל משלחות האירוויזיון. המשלחות ישאלו, ככל הנראה, במסיבות העיתונאים שצפויות להתקיים בקרוב בנוגע למצב הביטחוני והשפעתו על התחרות.

החשש הוא שכמו בקיץ 2014, במהלך "צוק איתן", שבו בוטלו הופעות רבות בארץ של אומנים מחו"ל, כך לא יצליחו בישראל להבהיר למשלחות ולתיירים כי נכון לעכשיו אין סכנה ממשית ונחווה שוב גל של ביטולי הגעה מחו"ל. אחד האתגרים הגדולים יהיה לשכנע את המשלחות מחו"ל שהן לא בסכנה, כל זמן שאכן הנחיות פיקוד העורף לא צופות סכנה לאירוויזיון.

אחד ממנהלי המשלחות לאירוויזיון שכבר נמצא בישראל אמר לחדשות 13: ״אנחנו האירופאים לא רגילים למצב כזה. אנחנו מתעדכנים בחדשות כל הזמן, אבל נכון לעכשיו לא מאוד לחוצים ואנחנו ממשיכים להתאמן״.

אירוע אירוויזיון במודיעין שהיה אמור להיערך היום, ובו היו אומרים להופיע דנה אינטרנשיונל, יזהר כהן ואילנית בהנחיית יגאל רביד, התבטל לאור המצב הביטחוני.

דובר הג'יהאד האיסלאמי, מסעב אל-ברים, הביע היום איום מפורש שבו הוא מבהיר כי בכוונת הארגון לפגוע בקיום התחרות: "אנחנו נמנע מישראל להפיק את האירוויזיון שפוגע בעצם קיומו בנרטיב הפלסטיני. אנחנו מבהירים למקבלי ההחלטה בישראל - אתם לא תוכלו לחלום על שקט שיבוא על חשבון העם הפלסטיני".

מוקדם יותר השבוע סוללות כיפת ברזל נפרסו ברחבי הארץ בשל חשש שהג'יהאד האסלאמי ינסה לשבש את אירוע האירוויזיון ולפגוע בהסדרה בין ישראל לחמאס.

צה"ל סימן את מפקד חטיבת צפון רצועת עזה של הג'יהאד איסאלמי כמי שהחליט לנסות לפגוע בישראל ולטרפד את ההסדרה. בצה"ל מאמינים כי מטרת ירי הרקטות הוא כדי לשבש את אירועי האירוויזיון, בשל תשומת הלב הבין-לאומית שתופנה לישראל, וכם כדי להפר את ההסדרה בין ישראל לחמאס.