"לאיראן לא יהיה נשק גרעיני לעולם": ההישג המשמעותי של בנט

רה"מ הצליח לחלץ מהנשיא ג'ו ביידן הצהרה שמשנה באופן מהותי את מדיניות ממשלו כלפי איראן, אך עם זאת ההצהרה המשותפת בחדר הסגלגל מעידה על חוסר האונים העולמי מול משטר האייתולות

זמן צפייה: 06:21

לאחר שנדחתה עקב הפיגוע הרצחני בבירת אפגניסטאן, ולאחר עיכוב נוסף שחל בעקבות הערכת מצב בבית הלבן, היום (שישי) התקיימה פגישת הפסגה של ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, פגישה שנערכה כשעה והסתיימה בחדר הסגלגל לעיניי התקשורת. במהלך ההצהרות שסיפקו שני המנהיגים, התחייב הנשיא האמרקני כי "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני לעולם" - הישג שיא עבור ראש ממשלה ישראלי חדש מזה 12 שנים.

כאמור, האמירה שאותה הצליח לחלץ בנט מפיו של הנשיא האמריקני מעידה על שינוי מהותי מבחינת מדיניות הממשל האמריקני הנוכחי כלפי תוכנית הגרעין של איראן, בעוד שנראה כי ממשל ביידן היה מחוייב עד כה אך ורק לחזרה להסכם הגרעין מול הרפובליקה האסלאמית.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט מוסרים הצהרות
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט מוסרים הצהרות | צילום: רויטרס

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הפיגוע בקאבול: בארצות הברית חוששים מאירועי טרור נוספים

חוזר הביתה: כריסטיאנו רונאלדו חתם במנצ'סטר יונייטד

נבלני בריאיון ראשון מהתא: "כלא רוסי – כמו מחנה עבודה בסין"

ראש הממשלה נפתלי בנט בבית הלבן
ראש הממשלה נפתלי בנט בבית הלבן | צילום: רויטרס

בהמשך לדבריו של הנשיא ביידן, ראש הממשלה בנט ינסה להבין, במהלך סבב שיחות רחב יותר, את הסף שממנו ארה"ב תהיה מוכנה לשנות את מדיניותה בנושא הגרעין האיראני - האם זה יהיה קשור בכמות האורניום המועשר, או בכמות הצנטריפוגות במתקני הגרעין של שלה.

בהתייחס לאמירה אחרת של הנשיא האמריקני, לפיה "אם הדיפלומטיה מול איראן תיכשל, נשקול אופציות אחרות", הכוונה היא לחבילת סנקציות נרחבת שארה"ב כבר הכינה על המשטר האיראני, ולא למהלך צבאי מצדה. כמו כן, ישראל תשקיע מאמץ בלשכנע את האמריקנים להפעיל את הסנקציות מוקדם ככל האפשר, טרם יגיעו לפצצה גרעינית.

איראן, כור גרעיני, גרעין, אטום, בושהאר
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

עם זאת, מעבר לחשיבת מילותיו של הנשיא אמריקני ביידן, ארה"ב לא מעוניינת להתערב צבאית בשום מדינה ברחבי העולם, זאת בין היתר על רקע המאורעות באפגניסטן. בנוסף, על אף יכולתה של ישראל להוציא הצהרות מהנשיא ביידן, ספק אם הן מהוות איום ממשי על משטר האייטולות, בעוד שלא בטוח שארה"ב תהיה מסוגלת לגייס את האנרגיה והכוח הפוליטי הדרושים בשביל צעד שכזה. על מנת לאכוף משטר סנסקציות מחמיר, צריך לגייס את שותופתיה של ארה"ב, צרפת ובריטניה, וזאת לאחר יחסו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ אליהן. לכן, נוצר מצב של חוסר אונים של העולם מול איראן.