ויתורו של לפיד על הרוטציה נועד לחזק את הברית עם גנץ • פרשנות

בכיר כחול לבן הבין שמיצובו כר"מ עתידי פגע בכוח המפלגה והפך לנטל עליה. ההחלטה לסגת מדרישה זו משמעה החזרת טובה לגנץ - שלא נכנס עמו לעימות, על אף שלפיד במו ידיו מנע ממנו לכהן בתפקיד

זמן צפייה: 02:00

במשך שתי מערכות בחירות סירב יאיר לפיד בתוקף לוותר על הרוטציה, אך כעת המציאות הכתה בו בפנים. הוא הבין שמיצובו כראש ממשלה עתידי מהווה נטל על המפלגה, ושעליו לסגת מהדרישה לראשות הממשלה.

הוויתור על הרוטציה הוא בגדר החזרת טובה ליו"ר כחול לבן, בני גנץ. זאת, מכיוון שבמו ידיו מנע לפיד מגנץ לכהן כראש ממשלה - וגנץ לא נכנס איתו לעימות בשל כך, ולא פירק את כחול לבן.

לפיד התרחק מאוד מחלומו להיות ראש ממשלה, כי הוא מכיר בכך שהוא הפך לנטל כראש ממשלה עתידי. באמצעות ההודעה על נסיגתו הוא בעצם אומר לכולם – אני מבין שלמצב אותי כראש ממשלה זה לא נכון, ופוגע ביכולת של הציבור לבחור בראש ממשלה אחר.

עוד בחדשות 13:

יאיר לפיד: "מוותר על הרוטציה – בכל תרחיש"

רה"מ: "לפיד וגנץ עוסקים בספינים, ליברמן – היכנס למו"מ מואץ"

נתניהו מבהיר: אם נלך לבחירות – נקיים פריימריז לראשות הליכוד

בני גנץ ויאיר לפיד
בני גנץ ויאיר לפיד | צילום: החדשות 13

כאמור, מוקדם יותר היום הודיע לפיד בישיבת סיעת כחול לבן כי יוותר על הרוטציה מול בני גנץ. על אפשרות הפרישה מהרוטציה פורסם אתמול בחדשות 13. "אם יהיו בחירות, החלטנו שהפעם לא תהיה רוטציה" הכריז לפיד בפתח דבריו. "נלך כולנו, כחול לבן גדולה, מאוחדת מאחורי בני גנץ. באופן מפתיע, זו לא היתה החלטה קשה. זה מה שטוב למדינה".

"אני לא מרגיש שאני מוותר", הדגיש. "זו זכות גדולה להיות חלק מכחול לבן, להיות חלק משינוי שהמדינה הזו זקוקה לו כאוויר לנשימה. חלק מהשינוי – זה לזכור שלא אתה מה שחשוב, אזרחי ישראל הם מה שחשוב. מה שחשוב זה לא הרוטציה ולא הכיסא, יש לנו תפקיד היסטורי - אנחנו צריכים לשחרר את המדינה מהשחיתות, מהסחטנות, מהקיצוניות. לשחרר אותה מנתניהו".

בסיום דבריו הצהיר לפיד: "אנחנו נעשה הכול למנוע את הבחירות ביומיים הקרובים. אם נצליח, מה טוב. אם לא - כחול לבן תרוץ בבחירות ביחד, בהנהגתו של בני גנץ".

בתגובה להודעה, מסר נתניהו: "גנץ ולפיד, די עם התרגילים השקופים. מכיוון שראשי כחול לבן מתמידים בסירובם ועוסקים רק בספינים חלולים, נותרה רק אפשרות אחת למנוע בחירות מיותרות: אני קורא לאביגדור ליברמן להיכנס למו"מ מואץ ב-48 השעות שנותרו, כדי להקים ממשלה לאומית חזקה".