הסוגיה שתכריע את הבחירות? טראמפ שולח מסרים סותרים על הפלות

המועמד הרפובליקני לנשיאות מנסה למצוא מסר מנצח בנושא סוגיית ההפלות בארה"ב בעידן שלאחר הפיכת פסק הדין התקדימי רו נגד וייד, כך שימשוך אליו את קולות הבוחרים המתונים, מבלי להתנכר לגורמים השמרניים במפלגתו. מנגד, סגנית הנשיא האריס הפכה את ההפלות למרכז הקמפיין שלה, ורבים מאמינים כי הסוגייה תהווה נקודת מפנה - שתבטיח ניצחון דמוקרטי בבחירות בנובמבר

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

הסוגיה שתכריע את הבחירות? המועמד הרפובליקני לנשיאות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הודיע אתמול כי יצביע נגד הצעת חוק במדינתו, פלורידה, להפיכה של הפלות לחוקיות בשבועות הראשונים של ההריון. אך רק יום קודם לכן, כשנשאל אם יצביע בעד ההצעה - הדרך הברורה היחידה להחזרת הגישה להפלות בפלורידה, שבה הפלה אסורה לאחר שישה שבועות מתחילת ההריון - אמר, "אני הולך להצביע על כך אנחנו צריכים אפילו יותר משישה שבועות".

עם כחודשיים לבחירות לנשיאות, טראמפ, שלקח קרדיט על הפיכת פסק הדין התקדימי רו נגד וייד שהתיר הפלות בארה"ב, שולח מסרים סותרים באחת מהסוגיות הכי שנויות במחלוקת באמריקה - בזמן שהוא עדיין מתלבט כיצד להתמודד עימה. המועמד הרפובליקני מנסה להיראות מתון יותר בנושא מאשר חלקים גדולים מהמפלגה שלו, אך מבלי להתנכר לגורמים השמרניים בה.

דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בניו ג'רזי
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בנוסף למסריו הסותרים על ההצבעה בפלורידה, טראמפ גם הכריז השבוע כי הוא יהפוך טיפולי הפריה חוץ-גופית לחינמיים אם ייבחר שוב, כשהממשל או חברות הביטוח יכסו את מלוא העלות של הטיפולים, אך לא סיפק פרטים על איך התוכנית תעבוד בפועל.

כמו כן, המועמד הרפובליקני אף הכריז בגאווה שהממשל שיקים "יהיה נהדר לנשים ולזכויות הרבייה שלהן". מועמדו לסגן הנשיא, הסנאטור ג'יי. די. ואנס מאוהיו, אף התחייב שטראמפ יטיל וטו על איסור הפלות לאומי - למרות שהוא ורבים מבעלי בריתו של טראמפ תמכו בעבר בצעד מסוג זה.

דונלד טראמפ יחד עם סגנו דיוויד ואנס
דונלד טראמפ יחד עם סגנו דיוויד ואנס | צילום: רויטרס

המאמצים של המועמד הרפובליקני לנשיאות להישמע מתון יותר בנוגע להפלות עוררו את זעמם של שמרנים נוצרים רבים בארה"ב, שראו בממשל שני של טראמפ הזדמנות להגביל עוד יותר את הגישה להפלות על-ידי מאבק לאיסור לאומי. "אלוהים הציל את טראמפ מכדור של מתנקש. הוא לא הציל אותו כדי להתמקד בסוגיית הפלות ולתמוך במדיניות שמובילה להרג ילדים שטרם נולדו באמריקה", אמר ג'ייסון רפרט, סנטור לשעבר מארקנסו ונשיא האגודה הלאומית של מחוקקים נוצרים.

יחד עם זאת, הקמפיין של הנשיא לשעבר טראמפ ממשיך לפעול לזכייה בקולותיהם של הבוחרים המתונים שתומכים בזכויות של הפלות. מאז נהפך פסק הדין של רו נגד וייד, קבוצה זו מהווה בשנתיים האחרונות כוח אלקטורלי אדיר עם השפעה משמעותית.

סגנית הנשיא קמלה האריס
קמלה האריס | צילום: רויטרס

בתוך כך, רבים מאמינים שסוגיית ההפלות תהווה את נקודת המפנה שתבטיח את ניצחונם של הדמוקרטים בנובמבר. כקול המוביל בנושא הפלות בממשל ביידן, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס הפכה את ההפלות למרכז קמפיין הבחירות שלה. במסגרתו, האריס הכריזה על השקה של מסע בן 50 תחנות ברחבי ארה"ב, שיחל בעיר הולדתו של טראמפ בפאלם ביץ', פלורידה, ושיתמקד בזכויות רבייה.

בלה איליזירוב היא עורכת בדסק הדיגיטל של חדשות 13