שכרון הניצחון עלול לחזק את העיוורון: היום שאחרי סינוואר

בסיפוק ובאיפוק ישראל חייבת כבר הלילה להכין מהלך, תוכנית, הצעה או יוזמה שעיקרה שחרור החטופים. גם כעת נצטרך לבדוק מה ידענו, מה חשבנו שידענו - ומה יכולנו לדעת ולא הצלחנו?

זמן צפייה: 01:25

שנה ועשרה ימים אחרי מתקפת הפתע של חמאס וטבח 7 באוקטובר, צה"ל אישר הערב (שבת) רשמית את חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר. לצד הסיפוק מהצלחת הפעולה, חיסולו של סינוואר מחייב עוד יותר את מדינת ישראל להוביל, באיפוק, מהלך מדיני אסטרטגי מיידי בעזה.

האיש שאחראי לרצח, השפלה, עינויים ושבי, האיש שהביך את מדינת ישראל, קיבל בתוך שנה חורבן של עזה, הכרעה של חמאס, חיסול רוב צמרת הארגון ואת מותו שלו. זהו מסר חשוב כשלעצמו מי שניסה להביא לחורבן ישראל קיבל חורבן בעצמו.

מהכלא הישראלי לטבח 7.10: סופו של "הקצב מח'אן יונס"

יחיא סינוואר. חוסל
צילום: רויטרס

בסיפוק ובאיפוק ישראל חייבת כבר הלילה להכין מהלך, תכנית, הצעה, יוזמה שעיקרה - שחרור החטופים. חיסול סינאוור יכול להביא לעסקה שתשחרר אותם, תמורת גירוש, תמורת חסינות, תמורת הפוגה או עצירה. החיסול יכול גם להאיץ תהליך של אובדן שליטה, נקמה ופגיעה בחטופים.

פינוי גופתו של יחיא סינוואר
פינוי גופתו של יחיא סינוואר | צילום: דובר צה"ל

ישראל חייבת מיד להסביר לעולם ולמתווכות מה אנחנו רוצים, לגלות גמישות, להראות יוזמה והובלה. מהלך כזה עשוי לשנות את אופי הלחימה בדרום, להאיץ חיפוש אחר כתובת, הנהגה ושינוי כיוון. שיכרון הניצחון עלול לחזק את העיוורון. התוצאה רצויה, אבל גם כאן נצטרך לבדוק לאחור מה ידענו? מה חשבנו שידענו ומה יכולנו לדעת ולא הצלחנו?

מי שעונה בצדק "המבחן הוא רק בתוצאה" - מה שנכון לחיסול הנבל הראשי בעזה - נכון לגבי 101 חטופות וחטופים. זה הזמן.